Metastazele Orașului

Pe un loc viran verde primăvara

stă o casă părăsită

șubrezită de Nepăsare

cu toate ferestrele bătute în scânduri

Această peluză verde

lăsată liberă în jurul ei

nu e o zonă de respect urban

așa cum s-ar părea

E o zonă de carantină

creată împrejurul Culturii

! Nu vă apropiați de Cultură

! Lăsați-o în paragină

 

Deasupra intrarii e un balconaș

cu grilaj din fier forjat

ca o caligrafie în tuș

ca un scris de cancelarie

de pe vremuri

 

În acest balconaș din praful uitării

crește un pomișor

 

Când Orașul e cârmuit

de un om-interjecție

? Ce mai vrei să afli

? Ce mai poți să faci

 

Morți succesive

 

Un zâmbet trist și o teamă palidă

pare că acoperă chipul copilașului

care ține în mână o pușcă de tinichea

și la picioarele lui stau împăiate urât

o vulpe și doi iepuri de câmp

 

Toți cei care privesc mise-en-place-ul grotesc

simt că undeva în preajmă

trei animale jupuite urlă de durere

 

Numai fotograful nu vede nimic

 

1963   Moare peste vreo 30 de ani

într-un accident de mașină

vrând să ocolească un iepure

 

În orașul ăsta călcăm în picioare

materia statuilor

Gorilizăm orașul

Homo Cylindricus populează cartierele

Au doar gură și rect și se rostogolesc pe străzi

 

Bătrânii sunt niște morminte deschise

Iubirile și urile sunt mai vechi decât noi

Tăcerea e un pește uscat

Cu ochii de piatră ai statuilor vânăm păsări

Totul trece

Muștele de biserică mănâncă lumânări

 

Niciodată nu găsesc o foaie de hârtie

curată albă-albă pe care să scriu

Dacă aș putea să dau cu muchia palmei

peste foaie și să șterg

toate lucrurile toate întâmplările

toate obstacolele

care mă împiedică să scriu

 

Tainele păstrate pun stâpânire pe noi

 

Vremea tăcerii ne asuprește

 

A muri e la fel de ușor cu a mânca

a bea sau a te odihni

E mai firesc decât să trăiești

 

Calul e mâncat de câine

peștele e mâncat de pisică

iar omul mănâncă ca (sic) porcul

în apartamente fără familii

fără prieteni fără mobilă

în care locuiesc oamenii de companie ai câinilor

 

O societate în care oamenii de bună voie

sunt tratați cu șocuri electronice

 

O blondă pustie la casa de bilete

! Salvează-ți viața

! Păstrează chitanța

 

Morți succesive

 

Orășelul Copiilor

 

În spatele meu pe o banchiză

doi urși polari unul mare și unul mic

Nu se știe sigur dar cred că

special pentru mine sunt tată și fiu

 

Stau călare pe o motoretă și zâmbesc fericit

lângă mine e tata care

și el crede că e fericit

 

E iarnă

Deasupra capetelor noastre arde un bec

Afară e întuneric

Ziua e scurtă

Tata a terminat mai repede

construirea socialismului

și a venit acasă să mă ducă

la Orășelul Copiilor

1962   Am avut 6 ani

 

Să stai singur într-un hotel

și să trimiți vederi unor oameni

cu care nu ai corespondat niciodată

 

Singurătatea îți dă dreptul

să locuiești unde vrei

 

La Teatrul Mâniei

se joacă cu casa închisă și cu sala goală

 

O casă părăsită nu are nevoie de oglinzi

Prin scenă trece o suflare ce

clatină lumina lumânărilor

Amorașii dolofani de pe tavan

atingeau cândva creștetele oamenilor

Oamenii erau nedumeriți

de acea filozofie mecanică

 

Afară petale albe zboară prin vântul de april

plutind pe lângă mustățile pisicilor borțoase

 

Evul Mediu Contemporan

 

Chiar și cavalerii când văd moartea cu ochii

nu se mai îngrijesc de domnițe

Pe neașteptate o sală de bal

se poate transforma într-un grajd

 

? Poți să privești un amoraș dolofan și roz

zbătându-se în ghearele morții

 

E câte o noapte care pare fără sfârșit

când cerul negru se învăpăiază și afli

că mai sunt și minuni diavolești

 

Adierea vântului adoarme în frunze

Hai să ieșim din umbra amară

a plopilor tremurători

 

Este ceva de Orient interbelic

în fotografia asta

ceva de bazar marocan

în care au aterizat doi țărani

îmbrăcați ca la oraș

Simt un mister și un parfum nedefinit

când văd recuzita fotografului ambulant

care și-a încropit un cort pe maidan

Văd paravanele negre

cu un desen fascinant prin simplitatea lui

Două linii albe paralele care

coboară la un moment dat al privirii

și formeaza o literă U

apoi continuă orizontal până la margine

 

Din acea literă U ca dintr-o cupă

cresc doi lujeri simetrici cu frunzulițe mici

care se termină în vârfuri filiforme

 

În litera U mai încape un pătrat

ce conține un cerc cu patru acante

pe diametre

și în final de la baza literei

coboară un fir nevăzut

pe care îl simți

care se termină într-o elipsă albă

așezată vertical ca un scut african

împodobit cu o linie ce formează

un romb în partea de sus

iar în partea de jos

un fel de cruce îngroșată

a Sfântului Andrei

 

Pe o măsuță pliantă firavă

acoperită cu o pânză cu buline mărunte

stă o vază cu trandafiri de hârtie

 

Privim doi bărbați tineri

Bunicul Dumitru stând pe scaun

picior peste picior

și privind serios la aparat

 

Pantofii lui sunt plini de praf

 

Poartă un costum cu vestă cămașă albă

și cravată cu oblice dungi

E pieptănat cu părul pe spate

are o mână pe genunchi

iar o mână se reazemă cu cotul de măsuță

 

Celălalt e prietenul lui pe care îl recunosc

dar am uitat cum îl cheamă

E îmbrăcat și pieptănat asemănător

Și pantofii lui sunt prăfuiți

Are și cămașă și vestă și cravată cu dungi

E foarte serios

și poartă pantaloni albi

stă în picioare și ține o mână

pe umărul bunicului meu

 

O mână prea arsă de soare

Tăbăcită

 

Până la urmă vezi doi țărani tineri

înainte de colectivizare

la Bâlciul de Sfânta Maria Mare

 

Văd oameni care târăsc în urma lor

pânze de păianjen

Uneori cred că sunt oameni care nu au

nici o menire pe pământ

 

Ei nu știu să meargă mai departe

crezând că mai departe e doar o altă zi

 

 

(fragment din poemul ”DecâtTăcerea Acestei Camere”)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *