Repan faţă în faţă cu Craii de Curte Veche ai lui Caragiale

1723_1715_craii_foto_cipiCraii de Curtea Veche de Mateiu Caragiale, un spectacol care a avut premiera în anul 1985, dar care a fost reluat anul acesta în repertoriul Teatrului Nottara, aminteşte de farmecul discret al vremurilor de odinioară amestecate cu atmosfera mahalalei bucureştene şi cu personajele de culoare din epocă. Alexandru Repan este o figură de seamă a teatrului românesc şi unul dintre cei mai apreciaţi actori ai Teatrului Nottara.

Alexandru Repan mărturisea plin de emoţie în urmă cu aproximativ 30 de ani următoarele: „Nu aş putea mulţumi îndeajuns, în numele celor ce mă vor asculta, în numele celor ce mă vor lăuda, în numele celor care mă vor critica, în numele celor ce mă vor ignora, acestui teatru care şi acum, ca şi întotdeauna, îmi dă voie să încerc”.

Căderea şi decăderea lumii bucureştene

Pe Alexandru Repan publicul îl va putea vedea marţi, 31 mai, ora 19:00 la Teatrul de Artă, jucând în dramatizarea după „Craii de Curte veche”, această carte a lui Mateiu Caragiale, vlăstarul ilegitim al marelui Ion Luca Caragiale, despre care s-au spus multe, dar parcă nimeni nu a reuşit mai bine să pună în scenă coloratura unei lumi decăzute, conştientă de starea de lucruri, dar neconştientă de sine.

Mateiu Caragiale este un poet şi scrierea lui „Craii de Curte veche” valorează nu prin ceea ce este, ci prin ceea ce sugerează. Realitatea se transfigurează, devine fantastică şi un fel de nelinişte de Edgar Poe agită pe aceste secături ale vechii capitale române. E în „Craii de Curte veche” o mişcare moale, voluptoasă, un farmec indefinit care trăieşte pe deasupra paginilor. Mateiu Caragiale este un ratat superios, mai valabil decât izbutiţii, care cu drama vieţii lor şi cu cîteva geniale aruncături reuşesc să creeze un monument izolat, tulburător, de neimitat”, scria criticul literar George Călinescu.

În zugrăvirea acelui sector periferic al vieţii bucureştene din 1910, Mateiu I. Caragiale se trădează un nelecuit liric care, cînd vrea să ancoreze în realitate, sare de la o extremă la alta. Lepădînd fervoarea snobismului eraldic, pusă în serviciul unei prezumtive aristocraţii romîne, ca să recurgă la procedeele caricaturale de sarjă şi pamflet împotriva unei excreşcenţe nesemnificative a societăţii noastre”, nota criticul literar Şerban Cioculescu.

Ca să ştim devastarea spiritului prin sentimentul morţii, numai „Craii” ajută din plin. E în acest aşa zis roman atîta cădere şi decădere, atîta gravitate a sufletelor, atîta corupere a vieţii şi un astfel de prăpăd social mişcat de frenezia demonică a negaţiei, încît după lectură cititorul simte irepresibil nevoi întăritoare, ca exerciţii de gimansitcă, alergări peste obstacole. Sporturi în sfârşit mai aspre”, descria istoricul literar Vladimir Streinu.

Bilete online se găsesc aici: https://ove.ro/pagini-din-craii-de-curtea-veche-teatrul-nottara-693 .

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *