Depeterasă. Jenő Janovics la Institutul Cultural Maghiar

Ce față are filmul maghiar? Cea cu afișul Fiului lui Saul, adică fața arhicunoscută a lui Géza Röhrig? Sau poate fața lui Jenő Janovics, despre care a fost azi un eveniment la Institutul Maghiar de la București? Eu am ales totuși fața spiritualizată a regizorului István Szőts care are în expoziția atașată Săptămânii Filmului Maghiar o fotografie-bust în care privește în jos: un bărbat frumos, tânăr și deja încercat de experiențe.

Sigur, filmul maghiar are și o față feminină de la Márta Mészáros la Ildikó Enyedi.

Dar să lăsăm joaca (și de ce s-o lăsăm?). Cum spuneam, azi la Institut a avut loc lansarea a două cărți, ambele despre Jenő Janovics, geniul maghiar de origine evreiască (origine care apoi aproape că l-a omorât) care a fost regizor de teatru și de film, om de afaceri, intelectual și personalitate a Clujului în perioada interbelică.

Jurnalistul Tamás Borbély a discutat cu Bálint Zágoni, istoric de film despre faptul că cercetarea se corectează mereu pentru că apar mereu informații noi care le dezmint pe cele vechi, despre cu cât drept poate fi numit Janovics maestrul lui Alexander Korda și al lui Michael Curtiz, deveniți celebri în Marea Britanie și, respesctiv, la Hollywood, despre ideile lui Janovics care a permis publicarea reclamelor pe cortinele teatrului etc. O discuție temeinică, bine structurată și informativă.

Textul integral se poate citi AICI!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *