În apărarea curajului lucidităţii sau de ce sunt junimist

În anii în care Titu Maiorescu şi P. P. Carp dispar, umanitatea se pregăteşte să intre în marele secol al carnagiului ideologic. Veacul pe care îl părăsesc cei doi junimişti este cel în care ideea se înscrie, kafkian, în trupuri de oameni. Masificarea pregăteşte terenul pentru deificarea Conducătorilor, în vreme ce patriile sunt înlocuite de vastele lagăre ale crimei. Luciditatea devine, în acest timp al himerelor, o formă de insurgenţă pe care statul o reprimă, fără ezitare. Nimic din ceea ce liberalismul conservator junimist propune ca variantă de evoluţie nu mai este păstrat în deceniile teribile care urmează. Extirpată chirurgical de totalitarisme şi atacată de utopii, moderaţia conservatoare junimistă este alungată în notele de subsol ale istoriilor interzise.

Revenirea la junimism este revenirea la curajul lucidităţii ce evocă tenacitatea întemeietoare a lui Burke. Fără acesta, fără această vocaţie a exerciţiului critic, nu suntem decât o pastă pe care statul omnipotent o supune voinţei sale. Sfera noastră de libertate nu poate exista în afara reafirmării, constante, a liberului-arbitru ce ne acordă demnitatea umană însăşi. Demagogia corectitudinii politice progresiste şi rătăcirea xenofobă sunt extremele pe care acest conservatorism junimist le refuză, în numele inteligenţei şi al moderaţiei. Din prudenţa junimistă se hrăneşte propria noastră capacitate de a bloca avansul fantasmelor demagogiei liberticide.

De ce sunt junimist? Pentru că regăsesc în gesturile lui Maiorescu şi Carp ilustrarea patriotismului ce nu flatează, ipocrit, viciile noastre colective şi nu încurajează recăderea în mituri compensatoare. Este acel patriotism care se fereşte de gesturi largi şi avântate, preferând tenacitatea modestă a acţiunii cotidiene. Despe acest patriotism al construcţiei ne vorbesc paginile junimiste, spre acest patriotism al privirii curajoase ne îndrumă viziunea lor.

De ce sunt junimist? Pentru că regăsesc în textele junimiste claritatea de cristal a unei limbi luminoase, epurată de gângăveală şi de vulgaritate. Junimismul ne lasă celor de azi şi pedagogia ironiei, capabilă să combată beţia de cuvinte şi rătăcirile dacopate. Limba junimiştilor este o limbă modelată de dublul imperativ al lucidităţii şi al expresivităţii. În acest ev al anacolutului, ea ne instruieşte şi ne curăţă de zgura imposturii.

De ce sunt junimist? Pentru că regăsesc în liberalismul conservator junimist apelul la lege şi la bună guvernare , apel fără de care votul popular nu înseamnă decât fard înşelător pe obrazul autocraţiilor. Regăsirea demnităţii umane trece prin regăsirea protecţiei drepturilor noastre. Arbitrarul, fărădelegea, corupţia sunt flagelurile unei comunităţi mutilate de complicităţi. Ieşirea din spaţiul imund al cleptocraţiei este un un element al pedagogiei junimiste. Cetăţenia implică exercitarea, tenace, a dreptului la critică şi la rezistenţă.

De ce sunt junimist? Pentru că regăsesc în luciditatea lor temeiurile noastre de luciditate. Dincolo de formele pe care le invocăm, dincolo de directivele noii limbi de lemn se află vastul domeniu al imposturii şi al prostiei triumfătoare. Ca niciodată în istoria de după 1989, mediocritatea intolerantă se află înstăpânită peste noi. Jugul pe cale îl impune, agramat şi vulgar, este unul insuportabil, unul ce perverteşte spiritul public, poate ireversibil. Spaţiul public este capturat de incompetenţa locvace. Studioul de televiziune sau reţelele sociale sunt spaţiile în care această dejecţie intelectuală este triumfătoare.

De ce sunt junimist? Pentru că regăsesc în direcţia lor reperele pentru reconstrucţia patriei noastre. Detaşarea de prostie, de vulgaritate şi de complicităţile imunde înseamnă regăsirea acelui drum ce evită scurtătura noroioasă a demagogiei odioase. Juninismul este nu doar o igienă intelectuală. El este un îndrumar pentru asanarea vieţii noastre publice.

Din blocul junimist supravieţuieşte această extraordinară imaginaţie şi forţă a spiritului critic. Reîntoarcerea la junimism este reîntoarcerea la energia proiectului liberal-conservator. Progresul domesticit de tradiţie şi de moderaţie, suveranitatea inteligenţei şi domnia legii, una şi egală pentru toţi: revenirea la junimism este parte din drumul nostru colectiv spre un alt viitor.

Un comentariu

  1. De ce citesc.de ttei ani, incantat, tot ce publicati? Pentru ca regasesc in minunatele randuri, toate raspunsurile la suferintele indurate , multa alinare si sentimentul recomfortant.de a nu fi …singur pe lume! Cu deosebita consideratie, bine inteles, admirativa, Dusan Crstici

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *