Răbdarea a fost considerată – şi încă mai este – ca fiind o virtute. „Răbdarea este cea mai mare virtute”, spune Catho the Elder, iar Goethe afirmă: „Ai făcut mult dacă te-ai obişnuit cu răbdarea”.
A fi răbdător, dar cu ce? Până când? În ce împrejurări? Oare nerăbdarea nu este uneori şi ea o calitate? Şi, dacă răbdarea e legată de timp, oare noţiunea de răbdare s-a schimbat de-a lungul vremii? Beethoven se enerva pe o întârziere de câteva minute a bucătăresei. Se spune că, atunci când se întâmpla, era în starea să arunce farfuriile de pe masă. Ba chiar odată a şi concediat-o pentru o asemenea întârziere, dar a doua zi a reangajat-o, nu s-a descurcat fără ea. În schimb, acelaşi nerăbdător şi impulsiv Beethoven îşi lua tacticos, în fiecare dimineaţă, punga cu boabe de cafea şi-şi număra – cu meticulozitate- exact 60 de boabe – nu mai mult, nu mai puţin – pentru prepararea cafelei. Şi tot el, ca toţi artiştii în timpul actului de creaţie, avea răbdarea cizelării fiecărei măsuri din muzica pe care o scria.
Se pare că răbdarea îl însoţeşte pe omul angrenat în ceva care-i place, când timpul trece fără să fie observat. Aceeaşi persoană care îşi pierde cumpătul în anumite situaţii, devine uimitor de calm în altele, ca şi cum timpul, în funcţie de preocupările persoanei, s-ar derula cu viteze diferite. La Fontaine afirmă: „Răbdarea şi timpul fac mai mult decât tăria sau pasiunea”. Fabulistul plasează răbdarea la egalitate cu timpul. Dar, dacă timpul nu poate fi controlat de om, ar rezulta oare că nici răbdarea nu poate fi întotdeauna controlată?
Marc Aureliu ne dezvăluie şi un alt înţeles al răbdării: cel de înţelegere, de acceptare: „Oamenii sunt aici pe pământ spre binele semenilor lor. Deci, ori învaţă-i, ori răbda-i!”
Nerăbdarea e uneori asociată cu munca: nu numai pasiunea, dar şi graba de a dărui omenirii creaţiile lor i-au făcut pe marii artişti să muncească pe brânci. Aşa se explică şi cuvintele lui Kafka: „Sunt două păcate esenţiale din care toate celelalte păcate se nasc: nerăbdarea şi lenea”. Lenea, în concepţia lui Kafka, apare aici ca opus al răbdării, adică al muncii.
Presupun că oamenii au avut dintotdeauna probleme cu răbdarea sau cu aşteptatul şi că, din dorinţa de a le evita, au inventat tehnologiile care au mărit vitezele de transport şi de comunicare. N-au apărut marile invenţii, de-a lungul istoriei, ca urmare a unor inconveniente care trebuiau eliminate? Buba principală este, aşadar, aşteptatul. Caragiale ne-o serveşte direct: „Ai puţintică răbdare!”
Mi-aduc aminte de o întâmplare reală, povestită de bietul meu soţ, inginer constructor, care, împreună cu inginerul Gheorghe Ursu (Babu), a lucrat în comisia de evaluare a pagubelor după cutremurul din ’77. La o şedinţă cu inginerii şi savanţii, Ceauşescu a dat ordin inginerilor să refacă în două luni toate construcţiile dărâmate. Grigore Moisil, prezent la şedinţă, a avut curajul să intervină: „Tovarăşu’ Ceauşescu, să ştiţi că poate un general de armată să dea oricâte ordine militarilor ca nevestele lor nască în două luni, bebeluşii vor apărea tot numai după nouă luni!”
Putem grăbi timpul? Limba română ne oferă expresii plastice care includ cuvântul răbdare. Dacă la întrebarea „Ce mâncăm azi?” răspunsul este „răbdări prăjite”, asta înseamnă că nu va fi nimic de mâncare. Iar dacă cineva ne spune „îţi trebuie răbdare şi tutun„, vom înţelege că avem mult de aşteptat!
Într-un singur caz lipsa de răbdare e justificată: cel al aşteptării verdictelor medicale. Insecuritatea omului pe teren necunoscut e inevitabilă, omul e dotat cu o capacitate de a lupta contra adversităţilor, dar nu şi a necunoscutului. În dragoste însă, unde o singură clipă de aşteptare poate deveni o eternitate, nerăbdările sunt permanente şi nu se vor schimba niciodată. Iubiţii de astăzi, în ciuda mesajelor instantanee de pe telefoanele mobile, sunt la fel de nerăbdători precum erau, cu câteva secole în urmă, Romeo şi Julieta.
grafica de Adelaida Mateescu