The Counselor – filmul care ar fi putut sa fie bun

„The Counselor” are un intro promitator – personajele interpretate de Michael Fassbender si Penelope Cruz intr-un cocon de asternuturi albe, soptindu-si nimicuri amoroase in timpul unei dimineti lenese. In aceeasi atmosfera incepe si relatia spectatorului cu acest film: te simti in siguranta si sedus – cum ar putea The Counselor dezamagi avand in vedere „parintii” filmului – Ridley Scott si Cormac McCarthy -, distributia – Michael Fassbender, Penelope Cruz, Javier Bardem, Brad Pitt (si unii ar adauga-o si Cameron Diaz)? Pana si trailerul, unul dintre putinele din ultima vreme care iese din tiparul tell-all, oferea garantii pentru desfasurarea de forte dramatica. Insa…asa cum personajele parasesc rapid imperiul sigur si iubitor urmand a intra intr-un univers de o violenta bizara, si spectatorul incepe incet incet sa isi reconsidere parerile initiale.

De ce „The Counselor” este un film bun? Subiectul este bine ales – consecintele unui act irevocabil de lacomie. Atasata pe fundalul unui transport de droguri din Mexic in SUA care este hijacked de cateva ori si unui personaj elementar: un avocat cool, rece, impecabil, increzator in propriile forte spre arogant, tema ofera filmului contururile unei fabule extrem de sexi si violenta deopotriva. In The Counselor intalnim cea mai ciudata scena de sex, dar nu mai putin provocatoare, dar si cea mai brutala crima, filmata ingenios. Personajele sunt colorate, interesante, dialogul este memorabil.

Si, cu toate acestea, „The Counselor” este un film pe care nu il placi foarte mult. Desi tema shakespeariana este destul de puternica pentru a-i fi fost atasate nuante profunde, evolutia dramatica este gresita. Cea mai mare problema este ca spre finalul filmului, te astepti ca personajul principal interpretat de Michael Fassbender sa devina activ intr-o forma sau alta. In schimb, tot ceea ce face este sa astepte si sa spere ca va iesi din caruselul circumstantelor carora le cade victima. Regulile dramatice impun ca la un moment dat sa incerce sa coboare, sa se elibereze, sau macar sa lupte sa schimbe coordonatele situatiei in care se afla. Si in ciuda faptului ca scena care atesta pedeapsa primita de avocat se inscrie perfect in categoria violenta bizara, „rasplata” nu pare a fi destul de convingatoare, veridica. Din pacate, exista cate un glitch si in evolutia dramatica a celorlalte personaje. De exemplu, personajul interpretat de Brad Pitt, Westray: este o prezenta atragatoare, cu cele mai bune povesti. Insa, la a doua, a treia aparitie, iti dai seama ca, desi discursurile sale sunt elocvente, nu sunt veridice (nimeni in viata reala nu vorbeste asa). Metafore, concluzii filosofice se regasesc in toate dialogurile – punctul culminant este conversatia telefonica dintre Ruben Blades si avocat, o polologhie alambicata despre trecerea unui pasaj la care cel din urma reactioneaza plangand (v. lipsa de reactie descrisa mai sus). Replicile fac parte din aceeasi serie de alegeri calofilice, alaturi de scenografie si felul in care este filmat: The Counselor este un film frumos, dar exagerat. Casele, strazile, desertul, localurile, hotelurile arata superb…dar nimanui nu-i place o reclama care tine doua ore.

„The Counselor” mai sufera din cauza unui lucru: este un film previzibil si imprevizbil, deopotriva, din motive gresite. Atunci cand personajul lui Javier Bardem ii explica avocatului intr-o engleza chinuita (din cauza tuturor acelor cuvinte pompoase din scenariu) cum functioneaza un bolito, stii sigur ca in actul al treilea aceasta arma va fi folosita. Cand personajul lui Penelope Cruz declara Me first, spectatorul intuieste ca soarta ii este pecetluita. Atunci cand Westray ii explica avocatului ca Lifestyle of the rich&famous, we have a problem, ca spectator esti obisnuit ca, imediat dupa punctul de disperare, personajul principal sa se mobilizeze si sa ia o decizie, sa actioneze intr-un fel. Tot ce vei vedea in actul al treilea este un personaj debusolat mergand la meetinguri si plangand, pe fundalul unor scene paralele de crime, care au loc in orase din intreaga lume.

„The Counselor” ar fi putut fi un film atat de bun, exceptional chiar: arata cool si pare viclean. Dar garantiile pe care le primesti la inceput nu devin realitate. In universul The Counselor, spectatorii se pot identifica usor cu personajul lui Penelope Cruz.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *