Asaltul asupra Capitoliului

de pe Tibru, în 390 a. Chr. prezintă două aspecte contradictorii: pe de o parte un final fericit datorat gâștelor sacre ale Iunonei, singurele ființe aflate treze la datorie astfel încât cetățeanul roman Manlius, deșteptat de zarva lor, i-a trezit pe ceilalți luptători, reușindu-se  aruncarea barbarilor  gali  peste zidurile care apărau centrul religios și politic al Romei de atunci; pe de altă parte rămâne suspect faptul că nici unul dintre câinii de pază nu a lătrat, probându-se inferioritatea lui canis fidelis comparativ cu  vigilența înaripatelor sacre. Surse demne de încredere (Polybios, Titus Livius) relatează cele întâmplate; cum Imperiul nu s-a construit pe milă și iertarea erorilor, a fost instituită o procesiune anuală în cadrul căreia o gâscă sacră era purtată la loc de cinste într-o litieră, iar pe marginea drumului erau răstigniți de vii câini, pe stâlpi. E evident că dacă în fișa postului apare lătratul, trebuie s-o faci, tăcerea ducând dureros în eternitate. 

Dar, pentru a ne apropia de asaltul asupra Capitoliului de pe Potomac, să subliniem că și romanii au avut momente când și-au pedepsit propriii aleși. Mergând pe surse – dar nu anonime sau inexistente precum caută să ne obișnuiască mediaticii  contemporani nouă – ilustre precum Tacitus, Suetonius, aflăm că Senatul roman, deși instituție supremă a democrației imperiale, a fost asaltat de poporul capitalei, desigur sub regia cuiva neștiut inițial, aflat mai apoi. Pe de altă parte, asaltul pare să fi fost nu o dată justificat căci senatorii își păzeau pielea și jilțul „iar mijlocul de a scăpa de teamă îl căutau în lingușire” (Tacitus).  Situația trebuie să fi fost jenantă la general căci, constată același Cornelius „timpurile sunt atât de molipsite, atât de  murdărite de lingușire, încât… nu numai oamenii de frunte din stat, ci toți foștii consuli se ridicau pe întrecute spre a face propuneri care prin josnicia lor depășesc orice  măsură”. (Idem) Nu e deci surprinzător faptul că ludicul Caligula și-a dus superbul armăsar Incitatus în Senat, stârnind admirația lingăilor în togă. E tot mai acceptată ideea că nu împăratul era nebun ci senatorii ticăloși.

A crede că pe Capitoliul transatlantic domină (inexistentă) zeița Honestas admonestându-i periodic pe senatori, înseamnă a fi umilul rob al modelelor. Și revenim la înțelepciunea clasică dătătoare de îndemnuri decente: nil admirari se traduce prin să nu admiri exagerat nimic, dar și să nu te mire nimic, căci admirarea nemăsurată aduce după sine mirarea la descoperirea adevărului. Tocmai această mirare a provocat-o asaltul de pe Potomac: o mare lovitură dată democrației, leagănul democrației a fost zguduit, cea mai mare lovitură din ultimii peste 160 (sau câți or fi fost) de ani, modelul democrațiilor a fost zguduit, vă dați seama cum acest individ (ce curajoși am devenit!) a divizat societatea americană?… Sunt doar câteva din inepțiile îndrugate pe cele mai felurite canale de către guru carpatini și nu numai. În primul rând atâta timp cât democrația se lovește pe sine însăși nu e nici o problemă, fiind ca în piesa lui Terentius „cel ce se pedepsește pe sine însuși”, adică nu se moare; din leagăn se mai cade, important fiind să nu se producă leziuni cerebrale; un somn adânc și un legănat bine regizat readuc normalitatea; cu loviturile lucrurile stau puțin diferit: e dificil de spus totuși dacă circul capitolin temperat în câteva ore,  a fost mai zguduitor decât asasinarea a patru președinți  aleși la fel de democratic precum senatorii. Aspectul îl putem așeza pe linia romanității transatlantice pe care am invocat-o adesea; din acest punct de vedere „vorbim” însă în continuare  de stadiul de „leagăn”, romanii având la activ 12 (doisprezece) împărați asasinați cu aportul Gărzii Pretoriene; dar totalul trece de zeci. Povestea cu modelul e iarăși discutabilă, rezultat al unei admirații stupide, așa cum sugeram mai sus; adică: cu câteva săptămâni în urmă  vocabularul nostru strămoșesc a fost „zguduit” din nou de o denumire minoritară, veche de sute de ani; cei de servici(u), politologi, sociologi, gnoseologi, et alii  –ologi, au intrat în funcțiune fiind totuși surclasați prin impertinență și stupiditate  de un mediatic care ne întreba din nou pe ton mieros parșiv îngrijorat: „În ce țară trăim, oameni buni – ( noi fiind descendenții celor răi, desigur)  – ce țară suntem, vă dați seama că abia la jumătatea secolului XIX a avut loc dezrobirea țiganilor din țările române??? Și-au cerut vreodată scuze românii, Biserica???”. E bine când ești prost căci, „norocul îi favorizează pe proști”, crede pe drept Cato; exemplele sunt nenumărate în toate domeniile. Ca atare să clarificăm: trăim în țara în care dezrobirea țiganilor a avut loc în 1855 (Moldova) și 1856 (Țara Românească); în Transilvania, aflată sub lumina lui Iosif II, în 1786 au fost abolite toate formele de robie. În acest caz ne putem întreba  fără maliție ci pe drept, ce fel de țară e leagănul răsturnat aparent, de curând, unde sclavia a fost abolită în 1862 ??? Despre divizarea societății doar atât că e formă a democrației; decât democrația  monolitică, strânși uniți în jurul partidului, de care am avut parte, e preferabilă divizarea productivă. Scuzele istorice intră de asemenea în categoria stupidităților cu totul nepragmatice; probabil de aceea foștii proprietari de sclavi nu și-au cerut scuze, preferând un război „pe aripile vântului”, fratricid; cum cugeta  tot un roman „fiecare să se scuze pentru propriile fapte, nu pentru trecut”, oricum interpretabil, trecutul adică. Și apoi știu (neo) galii de ce nu se scuză: Qui sʹ excuse s ʹaccuse. Nici în numele lui Nicolas Chauvin.

În concluzie, așa cum spunea un european mai temperat și realist, cu certitudine americanii își vor rezolva problemele precum  în alte dăți mult mai critice; cert  fără ajutorul comentatorilor carpato- danubiano -pontici. Ca și în cazul Capitoliului tiberin  rămâne însă de cercetat cu perspicacitate  sporită de ce nu au lătrat câinii??? Oare un cârd de gâște, fie și profane nu ar completa pragmatic cultul curcanului???

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *