MUSICA PURITAS DOMINICA (Dansurile Polovțiene)

Compozitor, chimist și medic, Alexandr Porfirievici Borodin, din „cercul celor cinci”  care au fundamentat opera națională rusă, s-a inspirat textual din epopeea secolului XII Cântecul oastei lui Igor, compunând singura sa operă Cneazul Igor; dar nu a  definitivat-o, finalizarea revenindu-i lui Rimski -Korsakov; de remarcat ca o bizarerie faptul că fragmentul devenit cel mai cunoscut în timp nu prea are din punct de vedere melodic mare lucru în comun cu linia folclorică rusească din care Borodin s-a inspirat masiv; este vorba de îmbinarea corului cu baletul, cunoscută ca Dansurile Polovțiene în care compozitorul vizează mai curând o linie orientală, atitudine compozițională absolut justificată fiind vorba de cei pe care rușii îi numeau polovțieni, o populație cumană din stepa eurasiatică. A rezultat o muzică absolut fascinantă, subtilă și sublimă; s-ar spune că Borodin și-a depășit propria inspirație, trecând dincolo de timp și spațiu. I-a influențat pe Debussy și Ravel.  

Vă propun o variantă clasică, cea mai clasică, la Mariinski sub bagheta incomparabilului Valery Gergiev, în coregrafia consacrată și inspirată de  Mikhail Fokin; apoi o variantă „modernă” în regia subtilului Dmitri Cerniakov la Met; deși nu cântă în acest fragment, îl menționez pe „nedumeritul” Igor printre frumoasele polovțiene, interpretat de Ildar Abdrazakov. Mențiune: inexplicabil, fragmentul e menționat ca fiind la Opera națională olandeză.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *