Poeta Liliana Ursu a publicat în 2012 o antologie din întreaga sa creaţie liricã, intitulatã Loc ferit, la editura Baroque Books and Art. În peisajul tulbure al vremurilor de azi, când vulgaritatea, dezbinarea şi scandalul au devenit principalele puncte de atracţie ale unui public ţinut în mod deliberat într-o perpetuã stare de confuzie, scriitoarea vine sã-i ofere acestuia un loc ferit, de regãsire a calmului spiritual şi a frumuseţii dobândite prin reculegere şi credinţã. De la primele pagini, lectorul intrã într-o oazã de linişte melodioasã, unde începe sã respire adânc, regãsindu-şi treptat armonia pierdutã a fiinţei.
Versurile care prind sã-l tãmãduiascã pe cititor vorbesc despre “întoarcerea acasã” a sufletului, “întoarcere” care urmeazã traiectoria unei spirale ascendente, de la atmosfera caldã a casei pãrinteşti la ambianţa Sibiului natal. De aici spaţiul se lãrgeşte cuprinzând perimetrul ţãrii dar şi al locurilor din lume prin care a cãlãtorit poeta. Când se aflã în America, de pildã, ea scrie despre oamenii şi priveliştile româneşti, când vine înapoi, mediteazã asupra celor vãzute şi trãite în strãinãtate, creînd punţi între aproape şi departe, pânã când cele douã dimensiuni ajung sinonime. Dacã distanţele sunt astfel comprimate în locaţia unui lãuntric “aici”, tot astfel trecutul şi prezentul sunt prelucrate în alambicul minţii care produce clipa de aur a permanentului “acum”.
Care e ţinta unui asemenea demers? Pe mãsurã ce ne cufundãm în lectura volumului, trãim privilegiul unei “întineriri”: mai întâi simţim cum cad de pe noi mizeria şi murdãria cu care suntem zilnic împroşcaţi de mai micii şi de mai marii noştri. Devenim curaţi ca dupã o baie sufleteascã. O datã cu zoaiele, ne lepãdãm de blazare, de povara anilor, redescoperind starea de minunare a inocenţei. Aceastã terapie liricã are o funcţie înaltã deoarece, iniţindu-ne pe spirala ascendentã, de care pomeneam mai înainte, poeta ne aduce aminte cã “acasã” cu adevãrat suntem numai în prezenţa lui Dumnezeu. De aceea “aici” şi “acum” se încarcã de bogãţie, cãpãtând intensitatea revelaţiei.
Lectura versurilor Lilianei Ursu apare astfel ca un exerciţiu spiritual care ne scoate din vacarmul şi din vârtejul lumii din jur, care ne face sã lãsãm în urmã balastul egoismului şi al grijilor mãrunte, pentru a ne cãlãuzi spre limanul divin al provenienţei noastre. Sunt lecţii de zbor atât de benefice pentru cei care au uitat sã-şi ridice privirea dinspre pãmânt…
Cum izbuteşte poeta un asemenea tur de forţã?
Nu doar prin viziune liricã, octrotitã de har, ci şi prin limbaj, cãci ea ne conduce, pe aceeaşi spiralã ascendentã, acasã în Logos.
Monica Pillat
MONICA PILLAT – Nepoata poetului Ion Pillat, fiica lui Dinu şi a Corneliei Pillat, născută la 8 octombrie 1947, la Bucureşti. Membră a Uniunii Scriitorilor, la secţia poezie. Absolventă a Facultăţii de limbi germanice, secţia engleză-română (1970). Doctorat în literatura comparată (1978). Profesor în domeniul literaturii engleze şi americane, la Catedra de limbi străine a Institutului Pedagogic din Bucureşti (1970-1972) şi apoi la Catedra de literatură engleză a Facultăţii de limbi străine, Universitatea Bucureşti (1973-2005). Poezie: Corăbii, Ed. Cartea Românească, 1970; Imaginaţia ecoului, Ed. Cartea Româneascã 1981; Pluralul ca o veghe, Ed. Eminescu 1989; Sentinţe suspendate, Ed. Albatros, 1998; Dorul de rai, Ed. Universalia 2005; Duet în alb, Ed. Humanitas, 2016, Întredeschideri, antologie liricã 1970-2019, Ed. Baroque Books & Arts. Proză: Cei 13 şi misterul, Ed. Tineretului 1968 (premiată de Uniunea Scriitorilor); Corabia Timpului, Ed. Ion Creangă 1976 (ed. a II-a în Poveşti din lumea jumãtãţilor de zâmbet, Ed. Universalia 2004; ed. a III-a, Ed. Humanitas, 2013); Drumul spre Emaus, Ed. Vremea 2002; Invitaţie la vis, Ed. Humanitas, 2014, Croitorul de cãrţi, Ed. Baroque Books & Arts, 2019; Dansul memoriei, Ed. Baroque Books & Arts, 2020, Ceasuri de demult, Ed. Baroque Books & Arts, 2021, Bunicul meu fãrã mormânt, Ed. Humanitas, 2022. Cãrţi-dialog: Ioana Celibidache, o mãtuşã de poveste, Ed. Humanitas, 2011; Povestind despre atunci, carte-dialog cu Barbu Cioculescu, Ed. Humanitas, 2012; Dincolo de aşteptare, carte-dialog cu Radu Ciobanu, Ed. Eikon, 2016. Imaginaţia speranţei, carte-dialog cu Vasile Bãnescu, Ed. Eikon, 2018. Critică literară: Modernitatea nuvelei fantastice a lui E.A.Poe teză de doctorat, TUB, Bucureşti 1983. Ieşirea din contur, studii de literatură engleză, americană şi română, Ed. Eminescu, 1985; Cultura ca interior, studii de cultură şi literatură engleză şi română, Ed. Vremea, Bucureşti 2001; Redemption through Art – Studies in Medieval English Literature, Ed. Universalia, Bucureşti 2003. Volume în colaborare: Intelectuali la cratiţă, Ed. Humanitas, 2011, Casele vieţilor noastre, Ed. Humanitas, 2014, Casele vieţilor noastre, Ed. Humanitas, 2013, Cartea simţurilor, Ed. Humanitas, 2015, Cartea despre communism, Ed. Humanitas, 2015, Cartea prietenilor imaginari, Ed. Humanitas, 2015, Bucureştiul meu,, 2016, Cum sã fii fericit în România, Ed. Humanitas, 2017, Mistere, ciudãţenii şi uimiri, Ed. Humanitas, 2019, Amintiri de la Humanitas, Ed. Humanitas, 2020. Traduceri: Poezii din lb. franceză de Elena Văcărescu, Scrieri alese, Ed. Minerva 1975; Poezii din lb. franceză de Iulia Haşdeu, Scrieri alese, Ed. Minerva, 1988; (în colaborare cu N. Săulescu) din lb. engleză Margaret Drabble, Drumul strălucitor, Ed. RAO, 1999; (în colaborare cu N. Săulescu) din lb. engleză, Rose Tremain, Restauraţia, Ed. RAO, 1997; Virginia Woolf, Eseuri alese. Arta lecturii, Portrete în oglindă, RAO, 2007 şi 2008. Îngrijiri de ediţii: Dinu Pillat, Tinereţe ciudată, ed. a II-a, (incluzând Jurnalul unui adolescent şi Moartea cotidiană), Ed. Minerva, 1984; Radu Şerban, Înmiresmatele prăpăstii, Ed. Paralela 45, 2005; Maria Pillat-Brateş, Pictură şi reverie/Painting and Reverie, album, îngrijit în colaborare cu Doina Uricariu, Ed. Universalia 2006; Pia Pillat Edwards, Zbor spre libertate. Fata cocorilor, Ed. Vremea, 2006; Pia Pillat Edwards, Zbor spre libertate. Scrieri din exil (ed. a II-a), Ed. Vremea, 2007; Biruinţa unei iubiri. Dinu şi Nelli Pillat, Ed. Humanitas, 2008; Sufletul nu cunoaşte distanţele. Pia Pillat, Ed. Humanitas, 2009; Dinu Pillat. Aşteptând ceasul de apoi, Ed. Humanitas, 2010, Minunea timpului trăit. Pagini din corespondenţa Monicăi Pillat şi a lui Lily Teodoreanu cu Pia Pillat, Ed. Humanitas, 2010; Dinu Pillat. Tinereţe ciudată şi alte scrieri, ediţia a III-a, Ed. Humanitas, 2011; Dinu Pillat. Spectacolul rezonanţei, Ed. Humanitas, 2012; Dinu Pillat. Mozaic istorico-literar. Secolul XX, ediţia a IV-a, Ed. Humanitas, 2013; Dinu Pillat, Ion Barbu (micromonografie), ediţia a III-a, Ed. Humanitas, 2014; Ion Pillat, Povestea Maicii Domnului, Ed. Humanitas, 2014, Dinu Pillat. Dostoievski în conştiinţa literarã româneascã, ediţia a II-a, Ed. Humanitas, 2015; Ion Pillat. Vinul de-altãdatã, antologie, în colaborare cu Dana Vasiliu, Ed. Baroque Books & Arts, 2018; Radu R. Şerban. Puterea neştiutã, Ed. Baroque Books & Arts, 2018; Pia Alimãneştianu, Prin Cetatea lui Bucur. Trecutul viu, Ed. Corint, 2021; Dinu Pillat, Tinereţe ciudatã, Moartea cotidianã, Aşteptând ceasul de apoi, Ed. Humanitas, 2021.