MUSICA PURITAS DOMINICA (campanella… )

clopoțelul italian adică, din latinescul campana, clopot, l-a inspirat pe genialul Paganini, astfel încât, – chiar dacă nu putem vorbi de o specie muzicală –  a devenit o piesă inconfundabilă redând parcă ritmicitatea clopotului. Să ascultăm deci campanela lui Paganini în trei interpretări care probează inconfundabil ceea ce am scris și cu alte ocazii: marea muzică e și trebuie să fie dincolo de toate relele politizate (naționalitate, religie, cetățenie, domiciliu, etc.). Întâi Daniel Lozakovich, belarus-kârgâzul  născut în Suedia și debutat la 9 (nouă) ani în Moscova; acum are 21. Apoi David Garrett, nu are nevoie de prezentare; mai apoi fenomenalul nonconformist armean-libanez Ara Malikian. Franz Liszt transpune cu fidelitate (paranoicii de azi ar spune „plagiază”) campanela lui Paganini, pentru pian și nu întâmplător, căci sonoritatea e mai apropiată de clopote. Întâi serafica Valentina Lisitsa, urmată de Dmitry Shishkin, din Celyabinsk, greu de egalat în ciuda vârstei, precum și Lang Lang din … Shenyang. În fine, aceeași campanela transpusă pentru chitară clasică, cu interpretul rus din Rostov pe Don, Artiom Devoed. Încheiem cu varianta pentru chitară electrică, oferită de virtuozul  portughez André Antunes.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *