MUSICA PURITAS DOMINICA (cenzura…)

nu  a fost niciodată și nu e nici de stânga nici de dreapta, ci stupidă și ticăloasă. Nu e vorba de actuala interzicere a unor interpreți pe scenele lumii, despre care am scris în ultimul an; ne vom întoarce câteva secole… În 1701, papa Clement XI, din motive politice, ticăloșite evident, a dat o interdicție „purificatoare” vizând spectacolele de operă și teatru la Roma; în 1703, profitând de un… cutremur în Roma, fără victime însă, a avut parșiva idee de a-I mulțumi Atotputernicului interzicând spectacolele pe încă cinci ani. Erau autorizate doar „spectacolele” sacre în biserici, adică doar muzica liturgică. Abia în 1710 a început revigorarea spectacolelor. Parafrazând însă zicala latină, ceea ce le era interzis boilor din turmă, le era permis Iupiterienilor  pământeni, așa că spectacole profane se desfășurau în palatele unor cardinali sau nobili din Roma. Cu pervers umor organizatorii vorbeau de peccato nobile. În 2005, Cecilia Bartoli, acest geniu interpretativ, acompaniată de Les Musiciens de Louvre  sub bagheta lui Marc Minkowski, a înregistrat un CD semnificativ intitulat OPERA PROIBITA, un mirabil document muzical. Să ascultăm câteva compoziții interzise atunci marelui public – Scarlatti, Händel, Caldara – în interpretări superlativ absolute. Încă o probă că stupizenia și cenzura trec, marea artă rămâne.  

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *