Centenarul – izvor de fantasme. Triptic I. Troia fără Elena

Scriam odinioară despre un fenomen pe care l-am numit nanism urban și care caracterizează un anumit mod de gândire românească. Ulterior, recitindu-l pe ilustrul Ion Codru Drăgușanu, deliciosul Peregrin transilvan, am constatat  că meteahna amintită a fost remarcată și de transilvăneanul nostru, dacă nu în formă urbanizată, atunci într-una mult mai diversificată. Cutreierând țările civilizate ale Europei de atunci, purtându-și cu el sentimentul patriotic adevărat de ardelean, adică dorind nu să fim ca aceia, ci să facem să ajungem ca ei, Drăgușanu se întreabă de ce la noi românii totul este mic, mărunt, adică mâncărică, bănuți, vinișor și multe altele; diminutivarea e văzută de el ca un atribut al popoarelor mărunte care nu reușesc să treacă peste… mărunțișuri.

Că ardeleanul nu greșea s-a văzut ulterior și la nivel urban, astfel încât capitala Țării este după unii naniști „micul Paris”; o absurditate fie și pentru că dacă Parisul nu ar fi „marele” din multe puncte de vedere, nu ar fi Paris, ci probabil „marele București”.

Centru spiritual al Uniației românești, demn de tot respectul pentru ceea ce a însemnat și înseamnă în continuare, pentru Unirea cu Roma, condus de un cardinal ilustru cât o Biserică, vizitat de Papă, a devenit „mica Romă”; de neînțeles; tocmai pentru că nu este o metropolă ci o așezare modestă în fond, dar grandioasă întru  spirit, de ce nu ar fi „marele Blaj al latinității române”?

În fine, cel puțin la fel de absurd(ă)  ca „micul Paris” este „mica Vienă”, adică Timișoara cu clădiri istorice gata să se năruie, la nivelul tencuielii cel puțin, dar cu inovații pe care nu le-am observat nici în marea Vienă  în privința renovărilor, adică plase negre trase peste ruine. Ar mai fi multe altele de subliniat în pitica Vienă de pe Bega dar nu vreau să fiu acuzat de absența patriotismului local, deși cu sau fără el tot acolo suntem, mai ales că și el  în nanismul urban se încadrează.

Și totuși, vremurile se schimbă o dată cu apropierea vertiginoasă a primului centenar al Patriei, deși unii îl vor serba la 3 august 2019, dar dacă tot unirea i-a făcut pe români, ce mai contează un an în plus sau în  minus…

Deloc întâmplător, de curând am fost informați cu o vădită bucurie și probabil aproape sinceră, pe toate canalele (de scurgere) mediatice că înspre vestul Țării, deși mai strategic ar fi fost de la centru spre răsărit,  s-a făcut o descoperire arheologică epocală care ne trimite către mileniul 4 înainte de Christos, mai precis către anul 3500 ante Christum. Evident nu poarte fi nimic roman deoarece noi suntem mai vechi decât ei, în ciuda faptului că le rostim limba. Dar centenarul ne obligă, adică nu ne mai jucăm de-a dacii și romanii; faza e depășită. Aflăm cu demnitate și măreție că în anul centenarului s-a descoperit o cetate la care însă, bizar,  se sapă de vreo zece ani împreună cu specialiști germani. Asta cam ciupește din poveste dar e bine și așa.

Urmează momentul în care se vădește specificul național: comparația, metafora. Dar surprinzător, cetatea de peste cinci milenii nu e nici „micul Babilon”, nici „mica Teba”, „nici mica Ninive”, ci o imensă Troia. Un progres indiscutabil. Cu măsuri demne totuși de un spirit agrest mai curând decât urban, suntem anunțați că, dacă Troia avea doar 19 (nouăsprezece) hectare, orașul descoperit la noi are 90 (nouăzeci) de hectare. Suntem evident copleșiți de grandoarea adusă de centenar chiar și în sfera arheologiei. Chiar dacă tot ceea ce se vede este la nivelul unor mormane sau ruine din  foste glorioase (probabil) construcții, cert urmează faza următoare prin care se va adeveri din nou că suntem cei mai vechi în Europa, că romanii și-au învățat limba de la noi dar și alte aberații care ne fac de râsul lumii de azi. Atenția sporită acordată urmelor romane de la noi ar fi certamente mult mai utilă și convingătoare; cu riscul de a-i irita pe unii și alții, recomand un drum de informare la Aquincum (Budapesta) sau la renovatul templu roman al lui Isis din Savaria (tot în provincia Pannonia) unde a fost reluat ritualul practicat de romani (cine va crede bine va face, iară  cine nu va crede iarăși bine va face, vorba înțeleptului Neculce, că tot suntem în Europa… liberă).

Deci e clar că pe Schliemann l-am surclasat categoric cu mica lui Troia; totuși, în ciuda acestui fapt,  rămân câteva probleme neclare; în culmea entuziasmului arheologico – centenar, privind epocala descoperire, observăm că aceasta se află într-un bogat lan de porumb; asta nu ar fi încă un impediment căci vine culesul așa că rămâne pustiul;  mai grav e că deja s-a și anunțat de către organe aparent responsabile că totul va fi amenajat ca important obiectiv turistic și pentru cinstirea centenarului. Afirm „aparent responsabile” pentru că așa ceva presupune o cale de acces… viabilă, adică un soi de via, dacă nu romană, măcar națională; or la cum se fac drumurile la noi, am putea crede mai curând că organul rostitor avea în vedere al doilea centenar al Patriei, gândindu-se precum senilul Ștefan cel Mare și Sfânt la „urmașii urmașilor noștri”. Oricum, având în vedere faptul că încă nu avem un proiect clar al serbării naționale, al festivităților propriu-zise nici atât, nu se știe niciodată…

Pentru că în sfârșit am intrat în era comparațiilor augmentative, părăsind penibilul nanismului, trebuie subliniat totuși că depășirea Troiei, în ansamblu, presupune și descoperirea unei Elene mai frumoase decât La belle Helène, mai atrăgătoare decât ruinătoarea cetății din Asia Mică. Aici intervine însă și factorul mândriei naționale actuale. De unde să fie frumoasa? Dacă tot suntem către vest, să zicem din pusta Panonică mai ales că actualii încă nu erau acolo, deci nu ne vom ciondăni istoric și isteric  cu ei.

În fine, problema insurmontabilă este de unde vom descoperi un Homer, mai ales că realitatea ne-a demonstrat chiar prin Schliemann că poezia face credibilă realitatea ducând la descoperirea ei. Poate că lansarea unei competiții centenar-naționale cu tema „Suntem aici de peste cinci mii de ani”, dotată cu premii grase,  indiferent de calitatea produsului literar, va vădi din nou faptul că, mai mult decât un neam de poeți, avem o gașcă de homerizi gata să lase pe moment implicarea în media (bine plătită și ea) pentru gloria Patriei recunoscătoare, în micul Paris, după modelul marelui Paris „Aux grands hommes la Patrie reconnaissante”.

Poate că toate aceste probleme nu ar exista dacă – am mai propus-o spre stupida scandalizare a unora – am sărbători 11 august 106 p. Chr. data întemeierii Daciei Felix prin părinteasca semnătură a divinului Nerva Traianus; cu luna august suntem obișnuiți deja, cu data de 23, dar, mai important, am fi deja aproape bimilenari, depășindu-i  pe unimilenari. La câte sărbători naționale am avut până acum, un asemenea experiment ne-ar îmbogăți în cuget și-n simțiri. Dacă mă gândesc la pățania fostului șahinșah al Iranului după ce a sărbătorit întemeierea statului persan, s-ar putea să nu fie ultima nici la noi.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *