Complexă și cu valențe multiple, cărții[1] de care vorbesc i se potrivește sloganul publicitar „trei în una”, deși este posibil ca alt cititor să identifice în ea chiar mai mult de trei perspective, sau chei de lectură.
Este, în primul rând, ceea ce e aproape de la sine înțeles, o biografie prin documente a personajului, pastorul Richard Wurmbrand, foarte cunoscut cititorului român încă din primul deceniu de după 1989, când numeroasele sale cărți au fost descoperite cu uimire și citite cu fervoare, iar unii privilegiați l-au putut cunoaște în carne și oase pe autor, asistând la conferințele lui, unele dintre ele filmate și disponibile pe internet azi.
Este în al doilea rând o radiografie a instituției represive, cu aparatul, funcționarea, metodele, stilul, resursele și …. sursele sale, prilejuindu-ne, la 27 de ani de când ea ne-a devenit, chipurile, transparentă, noi și noi revelații și elucidând nu puține nelămuriri.
Este în fine, un autoportret indirect al unei autoare, cercetătoare de mare acribie și competență, căreia nu-i place să iasă în față, dar o face fără să vrea, prin aplecarea și darul de a-și alege teme spinoase, problematice, adevărate bombe cu efect întârziat, s-ar putea spune.
Fiindcă personajul ei chiar este unul dintre cele mai incitante de care putem da în generoasele arhive ale Securității. Pentru a-i cita pe cronicarii ei, ale căror voci sunt destul de variate și contrastante, pentru ca cititorul să nu se teamă de subiectivitatea și nici chiar de falsurile înregistrate de ea, Richard Wurmbrand (1909-2001) ne este cunoscut ca misionar cu o activitate îndelungată ( se convertește și începe să propovăduiască, în 1938) care „a infectat cu polenul lui mistic sute de mii de oameni” (p.345), în România mai întâi, unde s-a aflat, în cea mai mare parte a timpului, în detenție ori în anchete, după plecarea în exil, în toată lumea, iar după căderea regimului, din nou, inclusiv în România . Ca o paranteză, anticipând, cehul Jiří Svoboda, redactor din Praga al Publicațiilor Creștine pentru Pace, crede că Wurmbrand a avut la devoalarea adevăratului chip al acestui regim, o contribuție similară cu cea a lui Soljenițîn. În tot cazul, pentru neutralizarea influenței sale, Securitatea din România a trebuit săfacă față unor provocări speciale. A recurs, astfel, în deceniul opt, la vechea colaborare cu serviciilor sovietice, aflate acum în mâinile lui Andropov, cu cele bulgare și cu grupuri religioase occidentale. N-a pregetat să-și trimită în lume oamenii de la cel mai înalt nivel, inclusiv pe liderii religioși ai cultelor oficiale din România (Părintele Iustinian și Rabinul Moses Rosen), care să contacteze omologi din lumea liberă. Reprezentantul României la ONU a avut de răspuns unor interpelări, în urma unei scrisori trimise de un adolescent american de 14 ani, care asistând la conferințele pastorului, aflase despre regimul din închisorile politice din țara noastră. Iar Vasile Pungan, Stănescu și Nicolae Doicaru, miniștri, parlamentar și respectiv adjunct al Securității, au fost nevoiți să întocmească planuri de măsuri, schimbând între ei idei pentru a contracara influența în lume a câte unei biete cărți a pastorului.
Viața acestuia este însă mai sinuoasă decât finis-ul care o încoronează.
Născut la București, ca ultimul dintre cei patru fii ai unui medic stomatolog, evreu, Wurmdrand își petrece copilăria și-și face primii și singurii opt ani de școală în Turcia, la Istanbul, de unde revine, după moartea tatălui, în 1921, când începe deja să muncească. În 1924, la 15 ani deci, tânărul ia contact cu mișcarea social-democrată, iar în 1927 călătorește și intră la Paris în cercurile comuniste. Este arestat prima oară în 1929, pentru articole provocatoare publicate în ilegalitate. Condamnat la 3 ani, este eliberat în 1932, și rearestat, pentru scurt timp, după câteva luni, pentru manifeste comuniste. Apoi e arestat pentru participarea la grevele din 1933 și condamnat la zece ani de detenție, pentru „rebeliune cu omor”. În anchetă, își denunță tovarășii de crez revoluționar și în urma declarațiilor lui, care demontează rețeaua comunistă ilegală de la Timișoara, 40 de lideri ai mișcării comuniste, aflată în ilegalitate, sunt arestați, judecați și închiși. Este, din 1934 până în 1937 informator al Siguranței. Grav bolnav, are o criză de conștiință în urma căreia se convertește la credință, renunțând definitiv la orice activitate politică. Va mai suferi, câteva rearestări și detenții, mai scurte, pentru atitudinea lui antisistem, în toate regimurile care au urmat, pentru ca o dată cu venirea la putere a comuniștilor, șirul arestărilor și anchetelor să nu se mai termine. Este reținut în 1948, iar în 1950 este condamnat la 20 de ani de detenție, eliberat pentru scurt timp și urmărit îndeaproape, pentru ca în 1959, să fie condamnat la 25 de ani, pentru aceeași trădare, comisă în 1933.
Bolnav din tinerețe de tuberculosă pulmonară, osoasă, ganglionară, intestinală, aritmie extrasistolică, tahicardie, tromboflebită și de o mulțime de alte afecțiuni (vezi p. 28, din ampla Introducere), ajuns de multe ori în pragul morții, i se grăbesc procesele, e anchetat, judecat și condamnat în camera de spital, pentru a nu muri în mâinile organelor de represiune cu vina neclarificată, este eliberat o dată cu valul de deținuți politici în iulie 1964, iar în 1965 i se dă pașaport și împreună cu soția și băiatul părăsește definitiv România. Unde revine imediat după revoluție cu o reputație de pastor neoprotestant și de redutabil adversar al regimului comunist bine consolidată, cum am văzut.
(va urma)
[1] „ În sfera tăcerii” Richard Wurmbrand în dosarele Securității – Ediție îngrijită de Maria Hulber
Editura Ratio&Revelatio –Oradea
Va mulțumesc pentru explicații, distinsa doamnă Jela! Mi-am dat seama de confuzia făcută, din precipitarea de a afla amănunte despre promoția din 2 iunie, imediat ce am început sa citesc continuarea recenziei dumneavoastră. Am confundat recenzia cărții cu descrierea evenimentului! Mi-ați „servit” o lecție ce o voi tine minte, prin doar două cuvinte, atât de inspirate, „aluzie livrescă” ! Sunt onorat de faptul ca am primit-o din partea dumneavoastră, rămânându -va in continuare, un admirator fascinat de scrierile dumneavoastră. Cu deosebit respect, Dușan Crstici
Buna ziua, domnule Crstici, multumesc pentru interesul dvs.
NU, aluzia livrescă din titlul meu se referă la controversele din inchisori legate de schimbarile de pozitie ale acestui om complex, derutant și la opiniile contradictorii despre el ale diverselor personaje care iau cuvântul în documentele Securității…Uneori la „furia” lui,care dupa spusele unor personajel cu care s-a intersectat, își amenința adversarii cu „distrugerea”, în anii târzii, cânddin angajamentele din tinerețe păreau să nu mai fi rămas urme…
Wurmbrand nu a fost niciodată pastor neoprotestant. E o legendă urbană, precum și cea care afirmă că s-ar fi convertit la ortodoxie.
Am așteptat cu nerăbdare ecourile evenimentului din 2 iunie. Titlul recenziei dumneavoastră ma îndemnă să aștept cu si mai multa nerăbdare continuarea. Au fost oare, controverse zgomotoase și, chiar, furioase?! Apostazia viitorului pastor martir, in ceea ce privește crezul marxist leninist doare si acum, in recrudescența neo marxista? Munca enormă apostolica,depusă timp de 8 ani, de către distinsa doamnă Maria Hulber, efectiv, o coborâre in iadul suferinței inimaginabile al universului carceral politic, încarcerat timp de decenii intr-o impenetrabilă „sferă a tăcerii” să genereze public furie? O serie de întrebări, al căror răspuns, sper să-l găsesc citind continuarea recenziei dumneavoastră. Cu deosebită stimă, Dușan Crstici