“Cred că trebuie să povestesc ciudatele întâmplări ce s-au petrecut în satul nostru. Probabil că ele ar putea lămuri unele lucruri care s-au întâmplat în această țară.” Avem aici mesajul criptic transmis privitorului la începutul filmului lui Michael Haneke, Das Weisse Band (Panglica albă), 2009, un film sumbru, dominat de o angoasă ce însoțește întreaga peliculă, transmisă atât de imaginea în alb și negru a unei Germanii rurale, austeră și patriarhală, surprinsă în ajunul Marelui Război, cât mai ales de problematica sa, cea a Răului deghizat în ingenuitatea copilăriei. “Ciudatele întâmplări” sunt un șir de inexplicabile violențe ce tulbură liniștea unei comunități aparent idilice (un fel de Twin Peaks plasat cu un secol înaintea celui al lui Lynch), în ale cărei penumbre se mișcă siluetele spectrale ale copiilor atinși de un Rău maladiv ce transcende o generică cruzime infantilă.
Dar nu intriga polițistă și descifrarea misterelor reprezintă miza operei cinematografice a lui Haneke, ci, mai degrabă, explorarea unor rădăcini ale Răului de dincolo de inocență, rădăcini ce par a se nutri din mai multe surse: un traditional militarism german pătruns și în educație, disciplina și rigoarea catolică substituită în context religios de severitatea și ascetismul protestant. “Va trebui să vă bat și loviturile ne vor durea mai mult pe noi decât pe voi” le spune preotul comunității, un patriarh absolut, copiilor săi ce par a submina autoritatea parentală. Alături de durerea fizică, copiii sunt împovărați și cu durerea de a-și răni părintele intransigent la ale cărui exigențe nu se pot ridica. Panglica albă, simbol al purității copilăriei devine pentru purtătorii-copii din film un stigmat psihic întrucât pentru ei coborârea din paradisul inocenței începuse. Violența trăită, dublată de conștientizarea vinovăției par a fi, sugerează regizorul cu o inefabilă subtilitate, responsabile de modelarea unor generații în spiritul obedienței față de autoritate, cu efecte teribile în viitor. Generația copiilor din film va deveni generația adulților din Germania anilor 30. Putem bănui, deci, că “lucrurile ce s-au întâmplat în această țară” s-ar putea referi la maturitatea unei generații tulburată și hipnotizată de svastica nazistă.
În încercarea lor de a controla individul și a forma omul nou, totalitarismele secolului trecut au preluat și absolutizat paradigma de educație autoritaristă a secolului al XIX-lea, transformând-o într-un eficient instrument de atomizare a societăților, de distrugere a solidarităților tradiționale și de înregimentare a maselor. Raportul de putere dintre dictatorii totalitari și mulțimile uniformizate s-a perpetuat la nivel educativ parental și școlar sub formele anchilozate ale arbitrariului și condiționării. Viziunea pesimistă a ideologiilor totalitare față de natura umană decăzută ce trebuia “îmbunătățită” fie printr-o eugenie criminală sau printr-o la fel de criminală luptă de clasă, s-a reflectat și asupra educației. Or, conform psihologului american Alfie Kohn, unul dintre criticii contemporani ai modelului educativ autoritarist, “cei ce au o viziune negativă asupra naturii umane au o tendință mai mare de a fi autoritari cu propriii copii.” (A.Kohn, Parenting necondiționat, pag.92.) Educația în famile și școală în aceste sisteme represive se fundamentează pe o nemulțumire originală față de subiectul educabil, nemulțumire ce va uza de intransigența comenzii venită de la o instanță depozitară a adevărului absolut, în detrimentul unei colaborări persuasive cu subiectul decăzut la singurul nivel acceptabil, acela de executant.
România comunistă nu face excepție de la acest scenariu paideic, iar nostalgia față de Epoca de Aur îmbracă și formele unei nostalgii față de vremurile în care “se făcea școală” sau în care tinerii aveau “respectul” față de autoritate, astăzi pierdut. Comunismul românesc și-a țesut insidios rețeaua de condiționări în care a capturat atât familia cât și școala. Uniformizarea (a fi asemeni celuilalt și “a fi uniți”) s-a grefat pe o mai veche admirație față de autoritate a societății românești și pe apartenența tradițională, organică, la comunitate (“a fi în rândul lumii”) Familia și școala și-au dat mâna și au colaborat pentru executarea unei duble coerciții care a produs generații de copii “cuminți”, eficienți, cu un apetit pentru competitie indus de ierarhizare și condiționare. Au avut de suferit, astfel, cooperarea, empatia și solidaritatea fără de care o societate nu poate genera civismul unor proiecte de grup.
Astăzi, asistăm la o ciocnire de generații între cea a decrețeilor (părinții) și generația internetului și facebook-ului. Formați atât la școala cât și acasă pe sechelele modelului autoritar al instanței legitime și omnisciente, copiii continuă să primească la școală aceeași educație predominant informală, ex cathedra, masificatoare, astfel încât ei migrează din ce în ce mai mult spre spațiile virtuale, aparent securizante, unde găsesc posibilitatea eliberării de rigori inadecvate stilului de viață la care aspiră. “A fi cuminte”, disciplinat, “a sta în banca ta”, a nu pune întrebări sunt atitudini ce definesc imperativul categoric al sistemului de educație de la noi în ciuda unor realizări insulare într-un sistem haotic, inertial, lipsit de măsuri eficiente și vizionare pe termen lung.
La acuzațiile că diminuarea autorității și a condiționării în educație duc la o liberate anarhică și distructivă, Alfie Kohn propune în lucrările sale (excelent valorificate în interviul pe care Cătălin Ștefănescu l-a luat autorului, disponibil pe site-ul emisiunii Garantat 100%, ediția din 16 decembrie 2013), o educație bazată pe cooperare și încredere față de copil, dublată de o veghe discretă pentru prevenirea unor derapaje periculoase. Un exercițiu dificil pentru educatori, dar o provocare de care avem nevoie pentru a înfrâna isteria puterii legitime inoculată în decenii de condiționare. Binele dezirabil prin educație nu e un corpus dogmatic imuabil, ci un set de valori aflat într-un perpetuă stare de under construction. Numai așa educația evită căderea în dresaj și își capăta dimensiunea umanistă și pluralistă.
Un experiment de fatal dresaj ne prezintă un alt film, tot german, Die Welle (Valul), 2008, regia Dennis Gansel. Un curs opțional dintr-un liceu german, având ca temă Autocrația, e pus în scenă de profesorul-regizor ca o experiență live a ceea ce înseamnă raporturile interumane într-un sistem autocratic (a fost evitată sintagma totalitar considerată probabil mult prea forjată). Feed-back-ul cursului e halucinant: înregimentarea elevilor de la curs sub forma unei mișcări isterice și radicale (Valul) care, în ciuda disidenților, proliferează și produce fanatici. Altoit pe complexe de personalitate, fanatismul erupe atunci când cel mai devotat “soldat” al proiectului are o criză încercând să mențină mișcarea amenințată de disoluție și pentru asta încearcă să ucidă pentru ca, în final, ritualic, să se sinucidă în fața unei mulțimi halucinate. Și în această peliculă revine motivul purității primordiale a Albului în uniformele (“cămășile”) pe care membrii mișcării le adoptă ca veșminte ale aderării la Idee.
În final, să-i dăm din nou cuvântul lui Alfie Kohn: “Mult mai important decât ce simțim pentru copiii noștri este felul în care ei percep aceste sentimente și cum îi tratăm noi. Ceea ce duce la anumite efecte e felul în care un anumit comportament e înțeles de persoana care e ținta acestui comportament.”
Excepțional articol,o adevărată profesiune de credință dăruită tuturor printr-un text deosebit de valoros. Aș putea continua cu superlativele, dacă , nu as resimți tristețea provocată de sfârșitul verii, odată cu terminarea citirii tuturor celor scrise de dumneavoastră in minunatul Lapunkt. Ma voi consola cu „Spring, summer, winter and fall ” a copilului Afroditei, exilat de dictatura coloneilor greci in Paris, sperând ca voi citi si alte recenzii si eseuri purtând semnătura demnă de titlul de southern rising star al civismului românesc. Cu deosebită considerație, Dușan Crstici
.