MUSICA PURITAS DOMINICA (fantasia.. )

fantezia, muzicală în acest caz, își are rădăcinile în improvizație, impromptu, prima ei definire fiind prin secolul XVI, ca „interpretare a unei invenții imaginative”. Primul „fantezist” sau „fantast” muzical, dacă-l putem numi astfel, a fost italianul Francesco Canova da Milano (1497-1543), lutist fidel al curții papale. Trebuie să fi fost deosebit de vreme ce a primit cognomenul de Il Divino. În aceeași categorie se încadrează spaniolul Luis de Milan, pare-se primul interpret și compozitor pentru  vihuela de mano, instrument iberic apropiat de lăută. Mult mai aproape de noi, Amadeus se remarcă și prin fantezia pentru pian, debordând de originalitate liberă, necanonică. Supremația „fantastică” îi revine fără îndoială lui Beethoven care elaborează o compoziție pentru orchestră, pian, cor și șase soliști (1808), anunțând indubitabil grandoarea aniversatei azi Simfonii  IX. Să audiem din fiecare. 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *