Suntem îndemnați să facem exerciții mentale ca să ne menținem intactă memoria. Experiența recentă mi-a dovedit însă că în prezent, când schimbările tehnologice se produc mai rapid decât slăbește cu timpul memoria, e mult mai avantajos să nu ții minte procedeele învățate cu puțină vreme în urmă pentru că, hop, ce a fost ieri astăzi e deja depășit!
Cine are automobil știe: trebuie plătită lunar o asigurare care ajustează (zis și mărește) anual prețul. Am primit recent prin poștă plicul voluminos coținând documentul cu noul preț și cu celelalte amănunte repetitive. Singura pagină care trebuie studiată cu atenție este prima, în care se află noul preț.
Când am deschis și văzut o mărire considerabilă a prețului, am trecut peste repulsia de a telefona la agenție și am sunat, pregătită fiind de petrecut o oră pledând pentru o cauză pierdută. Ca de obicei, am fost întâmpinată de un robot, dar…eheei, nu era același, era un mesager al noii tehnici de Inteligență Artificială. Nu se compară cu robotul care te plimbă printr-o listă de opțiuni, e mult mai complex și mâncător de timp!
Întâi m-a întrebat cum mă numesc și a trebuit să-mi rostesc numele. N-a întârziat să-mi mulțumească, politețea lui repetititivă dublând timpul pierdut. Apoi m-a întrebat, pentru legitimare, data nașterii. Mi-a explicat cum să i-o comunic verbal, dându-mi un exemplu. Noroc că am înțeles și i-am spus-o. Iarăși mi-a mulțumit. Așa au urmat multele întrebări, explicațiile lui, răspunsurile mele și apoi iarăși mulțumiri.
Obosită deja de acest interogatoriu, la următoarea întrebare, în care aveam de ales între două opțiuni de neînțeles, am ales-o pe cea care oferea posibilitatea de a trece peste această întrebare. Ei, aici m-a prins! Timp de un sfert de oră mi-a citit zeci de condiții și regulamente. N-aveai cum să-l întrerupi. După care m-a întrebat dacă doresc să repete. Nu voi mărturisi aici cuvintele replicii mele mentale. Am rostit simplu NU. A mulțumit și a promis că mă va pune în legătură cu un agent.
Acum, mi a spus noul robot, toți agenții sunt ocupați și timpul de așteptare e cam 20 de minute, dar pot utiliza web-ul lor, etc. Am ales varianta agentului, am așteptat puțin și a venit un alt robot care m-a întrebat dacă nu prefer să fiu sunată la telefon când se eliberează un agent. Am optat pentru ultima ofertă, le-am confirmat numărul de telefon și după numai două minute m-a sunat înapoi robotul și mi-a spus că mă pune în legătură cu agentul.
După o așteptare de alte 25 de minute a răspuns, în fine, o voce omeneasă pe viu. Cred că era un indian, poate din India, pentru că, în lunga prelegere anterioară a robotului inteligent fusese menționat că agenții pot lucra și din alte țări.
Cu un agent pe viu e altceva! Am discutat și i-am pus simpla întrebare de ce anul acesta este o mărire atât de considerabilă a asigurării? Mi-a recomandat ca, pentru a înțelege, să citesc toate celelalte pagini ale documentului. Ha! Aici concuram cu Inteligența Naturală, deci m-am pregătit de luptă. I-am spus că știu ce scrie (cum altfel?), dar creșterea sumei e total necorespunzătoare, drept care doresc explicații. Am așteptat să-l întrebe pe șef, după care a revenit, s-a scuzat și m-a întrebat dacă am intenția să instalez sistem anti-furt. Am răspuns categoric nu, deși nu înțelesesem scopul întrebării, iar s-a dus să întrebe, a revenit și eu, revoltată deja de pierderea de timp, am sărit pe el înainte de a putea scoate o vorbă. Mă așteptam la un refuz, dar el mi-a spus politicos, dar în limba lui greu de înțeles, că îmi va reduce suma anuală. Și mi-a dat cifrele. M-a lăsat mută. În vecii vecilor n-aș fi crezut să-mi facă o reducere atât de substanțială. Suma era acum mai mică decât tot ce plătisem în anii precedenți. Am cerut explicații, mi-a spus că a găsit ceva greșit la calcul, a corectat și voi primi noul document prin poștă.
Cum se vede, Intelgența Artificială e bun executant, dar, când e să acopere o exagerare (saui hoție), șeful decide! Cum să piardă compania un client vechi și cam fraier doar pentru că s-a luat la harță cu Inteligența Vie?
desene de Adelaida Mateescu
Excelent!*****
????????????