MUSICA PURITAS DOMINICA (soția… )

reprezintă în marea operă cel mai adesea elementul de echilibru, sobrietate și statornicie. Vom urmări câteva ipostaze: soția iubită (sposa amata) la Händel în Rinaldo; soția disprețuită (sposa disprezzata) la Vivaldi; soția nefericită (sposa infelice) la Donizetti în Poliuto; soția în statornică așteptare, cu deznodământ fericit, iarăși Händel cu Rodelinda; sau tragic în cazul lui Cio Cio san,  nefericita încrezătoare în ritualul căsătoriei. Un caz deosebit, evident la Mozart: contesa din Nozze di Figaro, își plânge la mia constanza sperând totuși în revenire, într-o arie superlativă. Dar să încheiem cu prima soție fidelă din istoria operei, Penelopa lui Monteverdi din Il Ritorno di Ulisse in patria. Să nu exagerăm însă în unilateralitate; despre doamna Macbeth și altele eiusdem farinae cu altă ocazie. 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *