MUSICA PURITAS DOMINICA (la cerere sau la comandă…)

geniile muzicale probează că talentul generează capodoperele, infirmând însă și  stupida teorie conform căreia marea artă e indiferentă la  cererea sau oferta adresată creatorului. Leoncavallo, definitivase deja Pagliacci dar nefiind încă destul de cunoscut, se temea de un eșec la iminenta premieră, așa că, la sugestia unui apropiat i se adresă celebrului bariton francez Victor Maurel spre a cânta în noua compoziție. Francezul acceptă și cu condiția să i se compună o arie; astfel  s-a născut genialul Il Prologo. Succesul a fost incomensurabil și este până azi. Puccini era gata de premieră cu Tosca dar lipsea ceva;  o adora pe Hariclea Darclée – urma să fie prima Floria – care însă nu avea parte de o arie semnificativă. La cererea apropiaților și la sugestiile Haricleei a luat naștere celesta Vissi dʹarte. La vârsta de 12 (doisprezece) ani, Mozart primește o comandă din partea împărătesei care patrona inaugurarea unui orfelinat. În scurt timp se naște Waissenhausmesse. În ultimul an al vieții Mozart primește o comandă fermă pentru o operă menită să glorifice încoronarea lui Leopold II la Praga, ca rege al Boemiei. Amadeus acceptă oferindu-i-se un stipendiu dublu față de o comandă vieneză. În zece zile compune ultima sa (capod)operă  La clemenza di Tito voind parcă să confirme că finis coronat opus. Păcat că împărăteasa consoartă a rămas în istoria muzicii doar prin mitocăneasca afirmație una porcheria tedesca in lingua italiana. Dar să le ceri conducătorilor, încoronați sau nu, să aibă și sensibilitate mozartiană e deja mult prea mult…

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *