Wilhelm Dancă: Mircea Eliade: Definitio sacri (4)

„Sacrul este Realitatea Ultimă care se manifestă; ultimul dintre cele trei elemente componente ale unei hierofanii – adică obiectul natural, realitatea invizibilă şi obiectul mediator îmbrăcat cu sacralitate – face în aşa fel încât sacrul să nu mai fie înţeles ca o realitate absolută în sine însăşi, ci ca o realitate manifestată. În cazul acesta, opoziţia dintre sacru şi profan nu este totală sau substanțială. Amintim că Mircea Eliade a preluat această opoziţie de la Émile Durkheim, pentru care sacrul şi profanul sunt două genuri distincte şi opuse, iar trecerea de la sacru la profan este concepută ca metamorfoză radicală şi reciprocreversibilă. O astfel de transformare plasează opoziţia sacru-profan în cadrul unei polarităţi simetrice, neutre din punct de vedere ontologic, pentru că fiecare termen nu poate să fie embrionul sau germenul celuilalt. Prin urmare, dacă Mircea Eliade admite că sacrul se transformă în profan şi invers, atunci se îndepărtează de poziția lui Émile Durkheim.

Înţelegerea sacrului prin opoziţia faţă de profan nu intră nici în perspectiva gândirii indiene. Iată câteva motive: conceptul de profan nu are un echivalent în metafizica sau în ontologia religiilor indiene; felul în care este concepută polaritatea dintre sacru şi profan nu are un corespondent în filosofia indiană; trăirea religiei la indieni nu poate fi trăirea opoziţiei dintre sacru şi profan, pentru că religia nu este o experienţă a unui dualism, ci, dimpotrivă, ieşirea din orice fel de dualism; profanul este ceea ce este determinat de timp, spaţiu, schimbare şi caducitate. Fie că este vorba respre viziunea non-dualistă a Upanişadelor, fie că este vorba despre viziunea teistă din Bhagavad-Gita, experienţa religioasă indiană este o identificare a eului individual cu Eul absolut sau cu Dumnezeul personal. În termeni religioşi indieni, experienţa sacrului este advaya sau nirdvandva, non-dualitatea, non-polaritatea.” 

Wilhelm Dancă, Mircea Eliade: Definitio sacri, Editura Spandugino, București, 2022

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *