MUSICA PURITAS DOMINICA (suita… )

un gen muzical tributar în fapt mai multor lucrări contrastante ca expresie și dinamică remarcabilă, dar cu linie melodică apropiată, este folcloric la origine;  astfel plasăm începuturile suitei prin secolul XII, cu vechime  preclasică, pentru ca în secolele XIX-XX să se ajungă la cea modernă. În română denumirea provine din fr. suite, la rândul său din participiul secutus al verbului latin sequi, a urma, sugerând deci „urmărirea” secvențială  între părțile componente. Începem cu Suita Badinerie a lui Bach; continuăm tot cu Același, audiind Suita pentru lăută barocă. Vom exemplifica suita modernă ajunsă la dimensiunile simfonicului cu Șeherezada, cunoscuta compoziție a lui Rimski Korsakov. Nu putem omite originea folclorică a suitei, amintită la început, cu atât mai mult cu cât ansambluri clasice apelează cu succes la prelucrări, „clasicizări” adică. O Suită din Banat în interpretarea prea violonceliștilor, dacă mi-e permis să traduc astfel numele Violoncelissimo, desigur la Timișoara; apoi o Suită din Ardeal cu profesioniștii din Cvartetul Transilvan. 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *