VRB 100. Valentina Rusu Ciobanu și cei 100 de ani de singurătate

Valentina Rusu Ciobanu este un geniu al picturii din Basarabia, o pictoriță care se bucură de un profund respect și o mare iubire în Republica Moldova. Cu toate acestea, Valentina Rusu Ciobanu este un nume cvasi-necunoscut în România. Aceasta s-ar putea schimba în luna octombrie a anului 2020, când, în ziua de 28, artista, care trăiește la Chișinău, va împlini vârsta de 100 de ani.

Pe data de 30 iunie 2020, cu prilejul apropiatului centenar al Valentinei Rusu Ciobanu, a fost semnat de către președintele României, domnul Klaus Iohannis, decretul pentru decorarea pictoriței cu Ordinul „Meritul Cultural, în grad de Mare Ofițer, Categoria C – „Artele Plastice. Pentru arta românească contemporană acesta este un moment istoric extrem de important, care certifică nu numai recunoașterea oficială de către statul român a meritelor unei mari artiste din stânga Prutului, ci și recunoașterea valorii excepționale a școlii de pictură de la Chișinău și a prezenței incontestabile a acesteia în variatul spațiu cultural românesc. Propunerea pentru acordarea înaltei distincții a fost făcută de doamna Maia Sandu, fost premier al Republicii Moldova, și susținută de Asociația pentru cultură și arte ARBOR (preşedinte: Victoria Nagy Vajda) și de Muzeul Municipiului București.

Miercuri, 28 octombrie 2020, chiar în ziua în care împlineşte 100 de ani, Valentina Rusu Ciobanu va fi sărbătorită la Bucureşti, prin deschiderea expoziţiei „Valentina Rusu Ciobanu – Un veac de singurătate“ (perioadă de vizitare: 28 octombrie – 29 noiembrie), care se va desfăşura în spaţiul expoziţional Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, punct de reper: Parcul Luigi Cazzavillan), aparţinând Asociaţiei ARBOR, conduse de Victoria Nagy Vajda. Pe 5 noiembrie, se va deschide, la Palatul Suţu – Muzeul Municipiului Bucureşti, expoziţia „mare“, sub genericul „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere“ (perioadă de vizitare: 5-29 noiembrie), curatoriată de Elena Olariu, coordonator din partea Muzeului, şi Anastasia Gurschi, coordonatorul proiectului de la Chişinău din echipa Arbor.

Toate evenimentele acestui proiect cultural se organizează la Bucureşti sub patronajul doamnei Maia Sandu, fost premier şi candidat la alegerile prezidenţiale din Republica Moldova de pe 1 noiembrie 2020.

Echipa principală a proiectului „Valentina Rusu Ciobanu – o sută de ani de la naștere“: Victoria Nagy Vajda, manager de proiect; Elena Olariu, curator și coordonator proiect expozițional Palatul Suțu; Anastasia Gurschi, curator; Constantin I. Ciobanu, istoric de artă. Cu participarea extraordinară a domnului Lică Sainciuc, fiul Valentinei Rusu Ciobanu.

Evenimente facebook: 

https://www.facebook.com/events/2447653658862331/

https://www.facebook.com/events/277385963390592/ 

Pagina de facebook Valentina Rusu Ciobanu: 

https://www.facebook.com/100ValentinaRusuCiobanu/ 

Arbor.art.room

Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

Deschidere: 28.10.2020, orele 12.00-20.00

Program vizitare:

28.10 – 29.11.2020

Marți – Sâmbătă: 12.00 – 20.00

Pentru vizionare atelier VR vă rugăm să solicitați o programare pe [email protected]

Muzeul Municipiului București – Palatul Suțu

Bd. I.C. Brătianu, nr. 2, sector 3

Deschidere: 5.11.2020, ora 10.00

Program vizitare:

5 – 29.11.2020

Miercuri – Duminică: 10.00 – 18.00

 

Mai multe despre viața, opera și arta marii pictorițe Valentina Rusu Ciobanu

 

Născută în Regatul României, pe 28 octombrie 1920, Valentina Rusu Ciobanu și-a făcut studiile la Academia de Arte Frumoase de la Iași, în clasa pictorului Jean L. Cosmovici și a asistentului său, viitorul celebru pictor român Corneliu Baba. Tot în acel timp, viitorul soț al pictoriței, Glebus Sainciuc, studia la Facultatea de Arhitectură a Politehnicii din București, iar fratele Valentinei, Victor Rusu Ciobanu, s-a refugiat la București în 1944, unde a activat până la moarte ca artist. Deși toate aceste evenimente par să se lege de București, Istoria a așteptat o sută de ani ca să prezinte publicului bucureștean prima expoziție personală a valoroasei artiste Valentina Rusu Ciobanu, în cadrul proiectului cultural Valentina Rusu Ciobanu – o sută de ani de la naștere

Opera Valentinei Rusu Ciobanu s-a cristalizat într-o perioadă istorică foarte complicată: război, ocupație militară, foamete, schimbarea regimului politic și pretențiile absurde ale regimului comunist, când unui artist i se dicta cum să deseneze, după cum își amintește pictorița: „Ce ne rămânea de făcut nouă, celor «înarmați» cu pensule? Am fost nevoiți să acționăm, pentru a păstra acea picătură de viață în artă, fără de care ne-am fi stins. Ne-am refugiat în ateliere, dar nu ne-am izolat de societatea turbulentă, pe cale de a deveni dementă; astfel ne-am păstrat o celulă vie, din care să se poată dezvolta un organism sănătos în vremuri mai prielnice.

Pentru a reduce din nedreptățile Istoriei și ale lipsei de acțiune a autorităților și instituțiilor culturale de pe ambele maluri ale Prutului, Asociația pentru cultură și arte Arbor invită bucureștenii să vadă primele două expoziții personale ale Valentinei Rusu Ciobanu în România. Astfel, de ziua centenarului artistei, 28 octombrie 2020, la Arbor.art.room (28 octombrie – 29 noiembrie 2020) va fi expusă o selecție de lucrări alese să definească „un veac de singurătate, inspirat din viața artistei în Republica Moldova, iar pe 5 noiembrie 2020, la Palatul Suțu Muzeul Municipiului București (5 – 29 noiembrie 2020), va fi deschisă expoziția aniversară, care include lucrări de pictură și grafică din întreaga activitate artistică a Valentinei Rusu Ciobanu.

 La Palatul Suțu, în două săli generoase de la etajul 1, se vor putea vedea peste 60 de lucrări de o valoare excepțională, pictură și artă grafică, selectate chiar din atelierul artistei. Unele lucrări vor fi expuse pentru prima dată în spațiul public, fiind recuperate din atelierul artistei după mai bine de 50 de ani de ascundere a lor. Printre acestea se numără și „Triplul portret al compozitorilor Alexei Stârcea, Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițkaia (1963), lucrare restaurată cu sprijinul dnei Victoria Nagy Vajda, președinta Asociației pentru cultură și arte Arbor.

La Arbor.art.room, în expoziția anexă, se vor putea vedea 11 lucrări de pictură, selectate din atelierul Valentinei Rusu Ciobanu, o selecție care face o trimitere îndrăzneață la capodopera scriitorului columbian Gabriel García Márquez, Un veac de singurătate. Pentru curatoarea expoziției, dna Victoria Nagy Vajda, Republica Moldova amintește de Macondo, o metaforă a unui stat cu o modernitate întârziată, iar moldovenii seamănă cu rătăcitorii confrați conduși de José Arcadio Buendía. Vorbim despre cei 100 de ani scurși de la Marea Unire din 1918, când Basarabia a avut șansa să se reintegreze în spațiul cultural și politic românesc, și despre această „singurătate“, în raport cu România (mai mult sau mai puțin Mare), a tărâmului dintre Prut și Nistru. La fel ca și romanul „Un veac de singurătate, lucrările selectate în expoziția anexă sunt realizate în a doua jumătate a anilor ’60 și se remarcă prin farmecul viziunii naive și prin laconismul mijloacelor de expresie. Compozițiile din această selecție de lucrări capătă conotații enigmatice, care amintesc de metaforele copilăriei, iar privitorul este invitat să intuiască legătura operelor Valentinei Rusu Ciobanu cu episoadele romanului Un veac de singurătate

 

În cadrul expozițiilor, va fi lansat un catalog-album expozițional, care, pe lângă imaginile cu opera artistei, include texte despre viața și opera sa, precum și interviuri exclusive oferite de Valentina Rusu Ciobanu. Tot în cadrul expozițiilor, va fi lansat un material video interactiv despre viața și creația Valentinei Rusu Ciobanu, pe un interval de o sută de ani: 1920-2020, care va ajuta publicul să descopere povestea și contextul creației maestrei artei basarabene. 

Proiectul Valentina Rusu Ciobanu – o sută de ani de la naștere va prezenta în premieră absolută atelierul virtual al Valentinei Rusu Ciobanu, realizat în realitatea virtuală (VR), o reconstrucție identică cu realitatea pe baza materialelor documentare din anul 1985. Atelierul VR se poate vizita cu ajutorul echipamentelor VR – Oculus Quest sau poate fi accesat de pe calculatorul personal, atelierul fiind găzduit de prima platformă de expoziții de artă VR din România și Republica Moldova, www.theopen-art.com. Dorim să accentuăm asupra faptului că este primul atelier VR al unui artist român, asemenea reconstrucții virtuale fiind realizate de către cele mai importante instituții muzeale din lume (de exemplu, Tate a reconstruit în VR ultimul atelier parizian al lui Amedeo Modigliani: https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/modigliani/modigliani-vr-ochre-atelier).

Proiectul Valentina Rusu Ciobanu – o sută de ani de la naștere a prevăzut și o componentă de cercetare și inventariere a atelierului artistei, în urma căruia s-au digitalizat, prin fotografiere, peste 500 de lucrări de pictură, schițe sau desene mai elaborate. Au fost scanate în jur de 1.500 de schițe și însemnări ale artistei, fotografii, diverse acte, articole din ziare despre creația Valentinei Rusu Ciobanu și interviuri, pliante ale expozițiilor la care a participat, cărți poștale cu reproduceri semnate de artistă. Toate aceste materiale vor constitui baza unei monografii complete despre viața și opera pictoriței Valentina Rusu Ciobanu, la care Asociația pentru cultură și arte Arbor speră să înceapă munca cât de curând, dorindu-și ca de publicarea monografiei să se ocupe o importantă editură din România, în căutarea căreia se află acum. 

Proiectul cultural dedicat Valentinei Rusu Ciobanu este realizat de Asociația pentru Cultură și Arte Arbor în parteneriat cu Muzeul Municipiului București, Fundația SANTAVINERE din Chișinău și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Expo Arte, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare. Proiectul s-a bucurat de o strânsă colaborare cu Arhivele Naționale ale României ‒ Iași, Moldova Film, Muzeul Național de Artă al Moldovei, Muzeul Național de Literatură „M. Kogălniceanu, Biblioteca Națională a Republicii Moldova, Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu – Chișinău, Rivulet Studio, VRTIM și Calvert Journal.

 

PROFIL 

Valentina Rusu Ciobanu (n. 1920) aparține acelei generații de artiști plastici basarabeni care s-au format încă în ambianța culturală a României interbelice (fiind la Iași, în anii de război, elevă a profesorului Jean Leon Cosmovici și a asistentului său – viitorului celebru pictor român – Corneliu Baba), dar a căror activitate de creație s-a desfășurat în a doua jumătate a secolului al XX-lea, în condițiile destul de vitrege impuse de regimul totalitar din fosta Uniune Sovietică. „Fata le fereastră” a fost opera de debut, din anii ’50, grație căreia pictorița de la Chișinău a străbătut bariera anonimatului. Au urmat tablourile „La joc” și „Ștefan cel Mare după lupta de la Războieni” – realizate într-o manieră realistă – care au consacrat-o pe Valentina Rusu Ciobanu în calitate de iscusită componistă și coloristă. Schimbările produse la sfârșitul anilor ’50 – începutul anilor ’60 în arta din fostul spațiu sovietic („dezghețul” hrușciovist, apariția așa-numitului „stil sever”, aplecarea către monumentalitate și decorativism din pictura de șevalet ș. a.) s-au oglindit și în creațiile artistei plastice de la Chișinău, „Plantarea pomilor” fiind în acest sens o operă de cotitură. Refuzul ministerului culturii din republică (în urma presiunilor exercitate pe linie de partid!) de a achiziționa triplul portret al compozitorilor Alexei Stârcea, Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia nu a reușit s-o intimideze pe pictoriță. Mai mult decât atât, în urma acestui refuz și a obligației imperative, impuse de minister, de a realiza întru onorarea avansului deja primit alte trei portrete, a devenit posibilă apariția portretului actorului Dumitru Fusu din anul 1964 – una dintre cele mai reușite mostre ale acestui gen de artă din pictura moldovenească a deceniului respectiv. 

Urmându-și propria cale în creație, Valentina Rusu-Ciobanu îmbrățișează în anii ’60 și la începutul anilor ’70 maniera sinceră a artei naive, – manieră – în care șarja, grotescul, umorul bonom veneau oarecum în replică la clișeele promovate de regim. Portretele regizorului Emil Loteanu și ale prozatorului Ion Druță sunt operele de referință din această perioadă. Întrebată odată în cadrul unui interviu: „Ce este mai important în arta portretului?”, Valentina Rusu Ciobanu a răspuns: „Important este să găsesc formula omului! ”. O astfel de formulă, atât la propriu, cât și la figurat, a descoperit pictorița în Portretul lui Ion Sandri Șcurea

Anii ’70 au fost deceniul cel mai prolific în activitatea de creație a Valentinei Rusu Ciobanu. În acest deceniu ea s-a manifestat plenar nu numai în portret, natură moartă sau pictură de gen, ci și în scenografie. Lumea teatrului, în special lumea spectacolelor primei generații de actori ai teatrului „Luceafărul” din Chișinău a atras-o permanent pe plasticiană. 

Ulterior, în anii ’70-’80 autoarea a experimentat reușit în cheie fotorealistă, a folosit posibilitățile inter-textualității (tabloul „Citate din istoria artei”) și ale introspecțiilor în „sfera oniricului”, creând tablouri cu profunde semnificații metaforice. 

În ciuda presiunilor de ordin ideologic cu care s-a confruntat în cea mai mare parte a vieții, Valentina Rusu Ciobanu a reușit să-și păstreze individualitatea discursului plastic, învrednicindu-se apoi și de înalte distincții de stat precum Premiul Național al Republicii Moldova pentru Literatură, Artă și Arhitectură, titlul onorific de „Artist plastic al poporului”, „Ordinul Republicii”, titlul de Cetățean de onoare al municipiului Chișinău și, de curând, Ordinul „Meritul Cultural”, în grad de Mare Ofițer, conferit printr-un decret semnat de Klaus Werner Iohannis, Președintele României.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *