MUSICA PURITAS DOMINICA (Geniul într-un cuvânt)

După ce am văzut dar mai cu seamă ascultat ce face Mozart cu o vocală în Et incarnatus est din Marea mesă și ce se întâmplă cu o singură notă în concertele de pian (20 și 21)  ale aceluiași, vom constata de data aceasta ce face un alt geniu, Haendel, cu un singur cuvânt; dar nu unul oarecare ci poate cel mai definitoriu pentru sacrul exprimat de creștini nelatinește, neelinește ci în ebraică: Amen.  Finalul din Messiah e pe cât de grandios ca sonoritate, pe atât de univerbal căci Amen în sine exprimă totul, supunerea în fața divinului,  „așa să fie”; sunt 3-4 minute de o înălțare ne mai auzită până la „cel mai mare compozitor englez… din Germania” cum inspirat l-a numit Sir Simon Rattle. Să-l ascultăm într-o interpretare   de excepție (Academy of Ancient Music împreună cu VOCES 8 cunoscuți deja nouă). Dar, cum sângele apă nu se face, indiferent de grupa sanguină, distinsul baron Gottfried van Swieten, admirator al lui Mozart, Haydn, posesor al unui manuscris haendelian cu Messiah, îl roagă pe Amadeus să-l „revizuiască” mai pe gustul germanilor; traducerea din engleză o făcuseră Klopstock și Ebeling la Hamburg. Și astfel Haendel „revine” în Patrie cu Der Messias. În mod cert pentru traducători cel mai simplu a fost finalul, căci cum să traduci Amen ? Să ascultăm și varianta germană, de data aceasta doar sonor.

 

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *