Culorile. Pasiune și mister (3)

Prin urmare, termenii cromatici nu reprezintă cu exactitate denumirile atașate unor proprietăți pe care le cunoaștem și în absența lor, ci sunt parte din modul în care reușim să cunoaștem acele proprietăți. Ochiul vede ceea ce este înclinat să vadă, iar limbajul determină în mare măsură „înclinația“. Conform celebrei formulări a antropologului Edward Sapir, limba nu e atât „o haină, cât mai mult un drum deja pregătit sau o canelură“. Cu alte cuvinte, limba ne direcționează și ne concentrează vederea, furnizându-ne lentilele prin care privim, definindu-ne – am putea spune – câmpul vizual.

E ușor să credem că limbajul înseamnă doar o etichetare. Asta pare să ne spună Facerea (Geneza). Animalele trec prin fața lui Adam, iar Adam le dă apoi nume: „Și a pus Adam nume tuturor animalelor și tuturor păsărilor cerului și tuturor fiarelor sălbatice“ (Facerea 2:20). Așadar ceva există, iar apoi primește un nume. Prin urmare, e ușor de crezut că denumirile culorilor, pe care le întrebuințăm noi, funcționează, mai mult sau mai puțin, în același fel.

Un părinte joacă rolul lui Adam și, indicând un obiect colorat, spune: „Ăsta e albastru.“ Un copil aude repetat cuvântul „albastru“, în relație cu diverse obiecte care au caracteristici cromatice similare, și de-a lungul timpului ajunge să le generalizeze, astfel încât ele să formeze o categorie coerentă de „albastru“, ceea ce, finalmente, îi permite copilului să aplice termenul „albastru“, în mod corect, unor exemple noi, pe care nu le-a mai întâlnit până atunci. Dumnezeu spune „să fie albastru“, iar noi îi dăm numele.

”Culorile. Pasiune și mister”, editura Baroque Books and Arts, 2020.

Traducere de Ines Hristea.

Autori:

David Scott Kastan este profesor la Yale University și autor a prețioase lucrări de literatură și arte vizuale.

Stephen Farthing este artist plastic și menbru al Royal Academy of Arts din Londra și Emeritus Fellow of St. Edmund Hall la University of Oxford.

Lucrarea este realizată în parteneriat cu Tipografia R.A.Monitorul Oficial – brandul care ne vorbește despre cărți… unice.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *