MUSICA PURITAS DOMINICA (Tu qui Santuzza)

Marile adevăruri clasice sunt … clasice pentru că depășesc timpul; iar când e vorba de sentimente totul e cum a fost, ediție ne varietur. Aserțiunea lui Catullus odi et amo (urăsc și iubesc) sau invers, o regăsim exprimată muzical în geniala Cavalleria rusticana a lui Mascagni, despre care am mai scris; duetul Santuzza – Turiddu este unic prin câteva elemente: Santuzza imploră iubirea, după cum mărturisește însăși în timp ce Turiddu minte trimițând-o la biserică dacă tot e Paștele; sfâșietoare e implorarea rimani, rimani ancora… Apoi amândoi cântă în final la fel, dar aparent deoarece textul e complet diferit: ea mai speră implorând în timp ce el abia așteaptă să scape de ea; parcă auzim aserțiunea aceluiași Catullus: Te pedepsesc nu pentru că te-aș urî, ci pentru că te iubesc, căci implorarea marii iubiri se încheie cu un blestem care curând se va împlini; la mala Pascua nu iartă. Este eterna lecție: Cine iubește cu adevărat îl pedepsește crunt pe cel iubit (tot de la cei vechi).

Propun duetul amintit, într-o interpretare recentă – ar trebui să-i spun epică spre a mă încadra în stupizenia verbală de ultimă oră – de un lirism ne mai întâlnit: de curând sărbătoritul Jonas Kaufmann (50 de ani) și tulburătoarea Ekaterina Gubanova în concert la Baden-Baden, anul 2016. Iar pentru iubitorii de imagini irepetabile, unice deci,  același duet din premiatul film al lui Franco Zeffirelli din 1981, cu regretata Elena Obraztsova și inepuizabilul și drag nouă Placido Domingo, tenorul totuși (nu baritonul și nici dirijorul, oricât s-ar strădui…).

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *