MUSICA PURITAS DOMINICA (Die Fledermaus – overture)

Ajuns director al Operei din Viena, Gustav Mahler a avut o conversație cu unul dintre tenori la cererea acestuia; fără prea multă jenă, interpretul îi mărturisi conducătorului instituției că i se pare sub demnitatea lui să interpreteze în continuare roluri de operetă, dând  de înțeles că speranța lui era să se mai termine cu Johann Strauss II și „Liliacul”, implicit cu operetele. Mahler i-a răspuns foarte clar că de fapt „opereta nu este altceva decât o operă mai mică”, iar în privința lui Strauss (Mahler însuși dirijase „Liliacul” tocmai ca un semn de recunoaștere și apreciere a compozitorului) muzica lui este atât de perfectă încât se încadrează firesc în categoria marii opere. 

Cele spuse de Mahler se vădesc indubitabil deja din uvertură, poate una din cele mai pretențioase și totuși atât de memorabile chiar și unei persoane mai puțin cunoscătoare. Zubin Mehta și-a început concertul aniversar din ținuturile sale natale, din Mumbai, acum doi ani, cu o impecabilă interpretare a Uverturii, cu Orchestra Simfonică a Israelului; o probă a faptului că Marii merg peste tot și cu oricine (e bun). Vă propun însă și o variantă în interpretarea regretatului organist englez Jonathan Scott, încă o dovadă – reușită de interpret deplin – că lucrările marile lucrări inspiră în timp.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *