Şcoala de Vară de la Sinaia: Exilul românesc postbelic, 22-27 iulie 2017

Şcoala de vară de la Sinaia Exilul românesc postbelic, organizată de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) în parteneriat cu Institutul Cultural Român (ICR), are ca scop cunoașterea și înţelegerea fenomenului anticomunist postbelic în rândul tinerilor români din ţară şi străinătate.

Programul se adresează studenților care urmează studii masterale sau doctorale din unitățile de învățământ din România, publice sau private, acreditate de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, ori din diaspora (Europa), vorbitori de limba română, care dezvoltă sau intenționează să realizeze proiecte pe tema exilului românesc postbelic sau a aspectelor adiacente.

Obiectivul școlii de vară constă în recuperarea istoriei şi valorificarea contribuţiei culturale a exilului, ca fir conductor care trece peste decupajele de ordin cronologic ori politic, transformându-se, reinventându-se, adaptându-se în permanență noilor realități. Exilul românesc are o legitimitate istorică şi morală de la care diaspora ar putea să se revendice.

Căutăm tineri care înțeleg că pentru a putea vorbi în viitor despre românii plecaţi după 1989 e necesară cunoaşterea fenomenului exilului românesc şi toate experiențele de viață ale românilor plecaţi din ţară din motive politice până în 1989.

Înscrieri: 14 iunie-2 iulie 2017

Perioada de evaluare a aplicațiilor: 3-5 iulie 2017

Anunțarea rezultatelor: 6 iulie 2017

Înscrierile se vor realiza pe bază de dosar, care trebuie să cuprindă:

  • Fișa de înscriere completată, semnată și scanată
  • CV actualizat
  • Scrisoare de motivație în care se vor detalia interesul pentru exilul românesc și eventualele intenții de cercetare pe această temă.

Materiale trebuie să fie trimise în limba română, în format PDF, iar denumirea fișierelor va avea următorul format după caz: Fisa de înscriere_NUME_PRENUME, CV_NUME_PRENUME, Scrisoare de motivație_NUME_PRENUME.

Dosarul de înscriere va fi trimis online la adresa de e-mail mihaela.toader@iiccmer.ro.

Numărul maxim de participanți este de 15, după cum urmează:

  • 8 participanți din România, cărora le vor fi acoperite costurile de transport, masă şi cazare,
  • 7 participanți din Europa, cărora le vor fi acoperite costurile de masă şi cazare. Onorariul de 300 euro va fi achitat integral de către Institutul Cultural Român (ICR), după finalizarea Școlii de vară, conform condițiilor din regulament.

În urma participării la Școala de Vară, studenții selectați vor avea obligația de a redacta un eseu (între 2.000-6.000 cuvinte, font Times New Roman 12, spațiere 1.5 rânduri), care va fi transmis organizatorilor spre publicare, la o dată ulterioară, care va fi comunicată, dar nu mai târziu de 1 octombrie 2017. Publicarea materialelor va presupune un alt proces de selecție, care nu face obiectul acestei aplicații. 

REGULAMENTUL concursului şi FIŞA DE ÎNSCRIERE sunt disponibile pe site-urile www.iiccmer.ro și www.icr.ro, precum şi în reţeaua institutelor culturale române din statele europene. Prin depunerea dosarului de concurs, candidații acceptă că au citit, înțeles și acceptat condițiile prevăzute în Regulament și Fișă.

3 Comentarii

  1. In Romania nu exista comunitate intelectuala/stiintifica in niciun domeniu, doar asa niste figuri, niste grupuri bizare uneori, niste valuri asa; mai rau, multi care au pozitii universitare si puteri decizie in producerea si diseminarea cunoasterii nu ar fi trebuit niciodata sa le aiba atat sunt de contraproductivi si cu o atitudine care nu e propice educatiei; sistemul e avariat grav, contraselectat si extrem de neatractiv

  2. sistemul universitar romanesc e depasit „tehnologic”, intelectual; intr-un fel e normal, e populat d eoameni formati in alta epoca, care cu greu s-au putut adapta la noi forme de lucru si abordari, si se stie ca in orice organizatie cei pe functii incep sa someze si sa mentina status quo-ul; in plus e foarte sustras concurentei, foarte putin deschis si foarte putin responsabil (sunt notorii cazurile de nepotism, coruptie, cat despre proasta gestiune mai ales in educatie probabil e norma, dar e greu de masurat, dar nu la asta ma refer ci la faptul ca nu e capabil sa inoveze si sa imbunatateasca rezultatele), dupa cum se vede din cvasiabsenta unor programe de cercetare reale, a dezbaterii intelectuale productive etc; degeaba se traduce in Romania carti straine, oricum putine, nesistematice si multe datate, dar se mai traduc carti cu paradigme si abordari noi in stiinte sociale, dar ele pur si simplu nu au loc in curicula universitara : acolo cel mult sa mentioneaza ca pe wikipedia abordari institutionaliste, abordari behaviouriste, rational-choice etc, dar nu exista materialul si oamenii formati care sa lucreze pe ele cu studentul, se face tot acelasi lucru care stiu sa il faca oamenii pe functii educati din mers adesea si reprofilati prin anii 90. Ca urmare, calitatea e mediocra si se produc multe lucrari din astea de anticariat : ce se zicea in revista cutare, ce acte s-au dat la CC, ce gandeau istoricii, care sunt de fapt doar un inceput de analiza, ele n-au niciun fir calauzitor, sunt o sistematizare de informatie bruta cel mult.

  3. prea mult sectarism si chiar provincialism in domeniul asta cu comunismul, tinerii ar trebui sa incerce alte abordari venind din alte domenii si cu o viziune mai larga cand au ocazia, nu sa faca monografii de reviste si alte productii ale epocii

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *