“Hitchcock spunea că lucrurile sunt mai puternice atunci când le ascunzi. Dimpotrivă, eu vreau să văd ce efect se produce dacă arăt neșovăitor lucrurile.” Așa contextualizează Amat Escalante, regizorul fimului mexican Heli, alegerea sa de a reda fără rezerve violența ce poate rezulta dintr-un conflict cu droguri într-un orășel din Mexic. Odată cu acordarea premiului pentru cel mai bun regizor la Cannes pentru Heli, au venit și mirările, mulți critici fiind reticenți față de originalitatea subiectului sau de violența folosită în film cu scop exploatativ.
no images were found
Motivația lui Escalante de a reda într-un mod explicit și rece violența este de a confrunta publicul cu realitățile societății mexicane. Vrea să testeze publicul și să îl distanțeze de plăcerea pe care o poate produce violența pe ecran, de perimetrul lui Tarantino. Pe de altă parte, nici nu ai timp pentru a închide ochii și a te chirci în scaun, Escalante nevrând să creeze un șoc prin redarea violenței, mai degraba vizând ultragiu în fața acestei violențe din orășelul mexican. Estetica minimalistă a regizorului creează un realism crud, ce are un efect de distanțare. Aproape de final, Heli se duce la casa celui care a răpit-o pe Estela. Confruntarea dintre cei doi în mijlocul câmpului este redată printr-un cadru fix, filmat din casă, printr-o fereastră fără geam, care înrămează acțiunea de afară. Sunetul telvizorului acoperă gemetele bărbaților din câmp. Această distanțare fuge de senzaționalul pe care îl creează redarea violenței.
Heli este despre viitorul Mexicului, despre cum corupția si absența statului de drept creează un ciclu care va perpetua acest sistem. Faptul că majoritatea personajelor implicate într-un incident “minor” (față de cele cu care asociem de obicei violența din cauza drogurilor din America Latină, cum ar fi dispute între carteluri, care implică sume mari de bani) sunt foarte tinere afirmă impactul unui sistem susținut de traficul de droguri asupra întregii viitoare generații. Torționarii lui Heli si Bento își îndeamnă copiii să renunțe la jocuri video pentru a se antrena “pe viu” în pedepsirea celor doi, iar Heli își pierde speranța de a o găsi pe Estela când polițista care ar fi trebui să îl ajute este preocupată mai mult să îi facă avansuri lui Heli.
Amat Escalante este al treilea regizor mexican care a câștigat premiul pentru cel mai bun regizor la Cannes, Alejandro Inarritu obținând premiul în 2006 pentru Babel și Carlos Reygadas (care a și produs Heli) pentru Post Tenebras Lux in 2012. Heli este o bună inițiere în cinematografia mexicană, dar și în problemele cu care se confruntă tinerii din clasa muncitoare din Mexic. Filmul va fi proiectat în București la sfârșitul acestei săptamâni în cadrul evenimentului Les Films de Cannes à Bucarest.