MUSICA PURITAS DOMINICA (pact cu Diavolul)

Cu 127 de săptămâni în urmă vă propuneam inițierea unei rubrici muzicale duminicale și ofeream spre audiție mefistofelica arie Le veau dʹor, subliniind importanța Diavolului în muzică de vreme ce și medievalii dând peste câte o problemă componistică de nerezolvat, recunoșteau obiectiv că Diabolus in musica. Dacă de curând scriam despre vânătoare și avatarurile ei generale, nu tocmai onorabile, vom constata că vânătorul de succes trebuie să-și „binecuvânteze” gloanțele prin pact cu Diavolul; ceea ce se și întâmplă în Freischütz a lui Karl Maria von Weber, iar locul este Wolfsschlucht, adică Râpa Lupului, o deschidere către Diavol. Doar acolo, cu ajutorul invocatului Samiel, gloanțele devin imbatabile, miraculoase. Deci să ni-l reamintim pe Mefisto din Faust, de data aceasta cu René Pape la Met, apoi cu totul actualizat, la zi, cu excelentul Christian van Horn, singurul fără mască la Paris căci, firesc, virusul nu se prinde de Dracu (în 2021). Apoi pactul din Râpa Lupului, de o uimitoare modernitate a expresiei muzicale și nu numai, deși asistăm la nașterea operei naționale germane la începutul secolului XIX. Ca să încheiem totuși într-o notă optimistă, vânătorească (nu toți pactizează…) să reascultăm corul vânătorilor convinși că „Nu este pe lume plăcere mai mare decât vânătoarea în codrul cel des”; așa se cânta odinioară la Opera din Timișoara.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *