MUSICA PURITAS DOMINICA (ea trebuie să moară)

Nu voi relua cele sugerate acum câteva zile. Compoziția lui Donizetti, Fausta , e o capodoperă mai rar interpretată. Muzical e deosebită dar libretul scris parțial de compozitor (cel care l-a început murise pe la jumătatea textului) se înscrie în ceea ce aș numi „ea trebuie neapărat să moară”, adică personajul principal feminin oricât de nevinovat (vezi și ascultă Anna Bolena, cu aceeași intrigă); s-a remarcat de la început că din retrospectivă istorică, povestea  nefericitei împărătese e complet denaturată, ceea ce nu ar fi o problemă; esențială e muzica. Oricum  adevărul istoric e ceva absolut discutabil și inutil și în cazul acesta. Și totuși, nu poți să nu te întrebi de ce Fausta e prezentată ca un personaj malefic: finalul răsună într-un tutti : „femeie rea, nu există pe pământ un monstru mai mare ca tine”. Culmea e că  și Constantin cel Mare apare nevinovat căci nu o îneacă în baia caldă ci constată că ea s-a otrăvit. Oricum, era mai dificil de reprezentat pe scenă un „botez”. Una din puținele înregistrări e cea din 1981 la Opera din Roma, cu strălucitoarea Raina Kabaivanska în rolul titular. Lipsa de calitate a imaginii contrastează însă cu claritatea sunetului; ca atare putem audia dincolo de spectacol, adică de vizual. Premiera a avut loc în 1832 la Teatro San Carlo din Neapole, cu succes, subliniez deoarece napolitanii erau de pe atunci cunoscuți ca fiind cârcotași dincolo de… firesc.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *