Clasicii literaturii române – influenceri în socia-media de astăzi?

Oare putem să vorbim despre influenceri, atunci când ne gândim la marii clasici ai literaturii române? Oare s-a schimbat limba română, vorbirea, scrierea, de la începutul anilor 1900 până acum? Oare clasicii ar fi putut trăi în lumea de astăzi și cum ar fi arătat aceștia. 

 

Întrebarea este una deloc ușoară. Un lucru este cert, rețelele sociale și modalitatea de exprimare sunt cu totul diferite față de acum 100 de ani. Și nu ar fi atât de deosebite ca formă, cât sunt diferite ca funcționalitate. Pe vremea aceea existau acele șezători, unde se aduceau oameni ca să consume cultură. Noi le numim acum live-uri pe Facebook sau grupuri de Facebook și WhatsApp unde oamenii comunică. 

 

Dar dacă vorbim despre influenceri, nu putem să punem pe oricine în această categorie. Nu oricine s-ar putea ridica la nivelul acestei cerințe a comunicării. Și pentru asta putem doar să ne uităm la influencerii timpului. Eminescu, Creangă, sunt doar doi dintre cei care au alcătuit grupul persoanelor care aveau cea mai mare influență a vremurilor. Mihai Eminescu a lucrat în presă, a fost chiar redactor șef al ziarului Timpul, dar a participat și în Junimea. Pentru asta, grupul de Facebook, ”Junimea” al anului 2020 a pornit din ideea de a aduce un omagiu poetului. 


Ar fi avut succes Eminescu în timpurile noastre? Ar fi avut succes Creangă? 

Cu siguranță da. Și nu pentru calitatea poveștilor sau a poeziilor scrise de aceștia, ci datorită carismei lor. Dar și datorită întâmplărilor de viață.
Cu toți știm poveștile lui Creangă, dintr-un singur motiv: ne apare în minte fiecare detaliu din locurile acelor întâmplări dar și fiecare eveniment al acelor povești. De la Harap Alb, la Amintiri din Copilărie, totul este acum instagramabil și totul poate fi acum o pagină de Facebook. Cât despre Eminescu, acesta ar fi putut avea norocul de a atrage în această perioadă și mai multe like-uri pe rețelele sociale nu pentru poeziile sale, ci pentru că relația cu Veronica Micle ar fi fost pe placul publicului rețelelor sociale. Am putea compara – bineînțeles păstrând proporțiile – relația dintre poetul fără pereche cu Veronica Micle, cu relația dintre alte două persoane ale timpurilor noastre, care se afișează pe internet: Alex Velea și Antonia.  Și nu este deloc forțată această comparație. Dacă în vremurile respective bărbatul era cel care răspundea pentru casă, iar femeia era cea care trebuia doar să arate bine în poze și să i se închine poezii și ode, acum, în aceste vremuri, femeia este cea care trebuie să își folosească frumusețea pentru a atrage aprecierea asupra familiei.

Eminescu ar fi avut succes și în aceste timpuri pe rețelele sociale, ajutat de Veronica. În timp ce Ion Creangă ar fi fost un bun orator cu mulți subscriberi pe YouTube.  Singura diferență dintre acele vremuri și cele de acum este unitatea de raportare a audienței. Dacă atunci doar câțiva lideri politici își permiteau să aibă parte de o publicație, presă și influența venită din aceste medii, astăzi sunt mulți cei care se pot exprima foarte ușor în mediile clasicilor literaturii române, iar cei care au succes sunt oamenii cu o bună carismă și mulți followeri. De unde apare întrebarea, oare poate Shelly să fie la nivelul lui Ion Creangă sau Dani Mocanu la nivelul poetului fără pereche? ”

Acesta este răspunsul lui Cristi DOROMBACH – alias piticu.ro – la o anchetă culturală pe care am coordonat-o pentru revista Orizont.

Tema acestei anchete culturale:

Ar putea fi clasicii literaturii române „influenceri” în social media de azi?

A fost o anchetă la care mi-au făcut bucuria să mai răspundă: Liana Alexandru, Robert Gabriel Ciobanu, Alexandru Călinescu, Ana Barton, Maria Hulber, Cristian Preda, Vasile Spiridon, Cristian Vasile, Marian Voicu.

Intergral, această anchetă culturală poate fi citită – la paginile 8-9 – AICI: http://www.revistaorizont.ro/arhiva/ianuarie2021.pdf

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *