MUSICA PURITAS DOMINICA (Les oiseaux dans la charmille)

Că marea muzică depășește orice concepție filosofică,  a demonstrat-o Offenbach. Dacă unui alt francez celebru, filosofului  La Mettrie – decedat în Germania după ingerarea unei porții deloc mecanice de pateu din fazan cu trufe –  cu al său Om mașină, i s-a reproșat concepția mecanicistă asupra ființei umane, în fapt ateismul său, compozitorul, dincolo de ifosul oricărei  gândiri iconoclaste, demonstrează prin aria cu titlul de mai sus că și o păpușă, deci un corp mecanic poate cânta divin; păpușa se numește Olympia și îi provoacă sentimente erotice nestăvilite lui Hoffmann, un personaj reprobabil pe linia lui Faust, cu mențiunea că acesta e tânăr dar vede și simte totul prin aburii alcoolului, ceea ce nu înseamnă însă că nu are parte de câteva arii memorabile, pentru că muzica înfrumusețează totul.

Cum cântă păpușa Olympia depinde desigur de cine o interpretează. La Metropolitan excelenta Kathleen Kim, iar în concert (ca să ne concentrăm strict pe sunet)  evident ascendenta în ultimii ani Olga Peretyatko. Spre a fi cursivă însă interpretarea are nevoie și de „revigorarea”mecanică din când în când, căci păpușa cu cheie rămâne păpușă.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *