Close-up: “ Columbo”

De la detaliile vestimentare, ( acel de neuitat impermeabil de care nu se poate despărţi) până la arta de a raţiona, sclipitor şi deconcertant, Peter Falk a făcut din dublul său ficţional,locotenentul Columbo, un mit modern. Identitatea sa se alcătuieşte din paradoxuri: confruntat cu crima, Columbo nu foloseşte niciodată arma, în vreme ce modestia sa ascunde un intelect ce pătrunde, asemeni unui scalpel de chirurg, în întâmplări şi în suflete. Geniul actoricesc al lui Peter Falk s-a întâlnit cu ideile lui Richard Levinson şi William Link spre a da naştere unui cruciat al dreptăţii, restituind universului tulburat de violenţă ordinea morală fără de care nu poate exista.

“ Columbo” este un exerciţiu de rescriere a regulilor genului. El nu este un serial poliţist de televiziune oarecare. Inversarea acţiunii, de la crimă către descoperirea ei,implică un elaborat ritual al familiarizării cu cel pe care detectivul îl urmăreşte. Relaţia dintre Columbo şi criminali este una de intimitate psihologică. Locotenentul stângace şi idiosincratic, însoţit de nevasta lui absentă, intră în vieţile celor pe care îi suspectează cu tenacitate neliniştitoare.

Columbo este un obsedat al justiţiei, în pofida uşurinţei cu care se instalează în ironie şi în eschivă. El nu are adâncimea tenebroasă a lui Holmes şi nici eleganţa enigmatică a lui Poirot. Dar hotărârea sa nu este niciodată pusă la îndoială. Serialul de televiziune este , simultan, anatomia unei crime şi povestea unei pedepse ce survine, ineluctabil, ca un semn al destinului.

Peter Falk este Columbo: ar fi de neimaginat ca personajul să existe în afara acestui actor ce a deţinut ştiinţa de a trece graniţa dintre comedie şi dramă, asemeni unui acrobat. Peter Falk este Columbo şi umbra sa este umbra detectivului care se apropie, tiptil, bântuit de gândurile sale, şifonat şi alert: crima a fost săvârşită şi jocul poate începe. ( Ioan Stanomir)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *