Toate pânzele sus!

Asemeni lui Cezar Petrescu şi Ionel Tedodoreanu, Radu Tudoran are posteritatea critică aşezată sub piatra tombală a epitetului infamant de “ autor de succes”. Romanele sale sunt exilate, invariabil, pe acel raft pe care îl mai frecventează doar adolescenţii. Maturizarea înseamnă, inevitabil, despărţirea de acest autor căruia îi lipseşte seriozitatea pedantă asociată cu literatura demnă de a figura în autenticul canon.

Şi totuşi, în pofida acestei marginalităţi consacrate prin receptare, marginalitate chestionată în anii din urmă prin contribuţiile critice ale unor Eugen Negrici sau Adrian G. Romilă,Radu Tudoran este autorul unei capodopere ce luminează ca un far în teritoriile austere şi incremenite ale realismului socialist. Apărut în 1954,” Toate pânzele sus!” este acel obiect textual în care mitul se întrupează. Roman al călătoriilor şi al visării, roman al lenei levantine şi al curajului,roman iniţiatic şi roman al evadării, cartea lui Tudoran este infinit mai complexă decât poate sugera adaptarea ei cinematografică. Căci la Tudoran, ca şi la Jules Verne sau Robert Louis Stevenson, istoriile se eliberează de balastul terestru şi se avântă spre larg, spintecând undele marine. Cuvântul se încarcă de o energie incantatorie, culorile prind viaţă şi lumile care pot fi doar bănuite se conturează pe această uriaşă pânză a creaţiei. Radu Tudoran este un Demiurg, iar Cosmosul său palpită de arome şi de mistere.
toate-panzele-sus-vol-2
“Toate pânzele sus!” este, în acest context al Republicii Populare, omagiul intertextual adus unei tradiţii levantine şi atlantice, în egală măsură. În romanul lui Tudoran palpită, înainte de toate, Mediterana şi porturile ei ce zumzăie de viaţă şi de miresme. Umanitatea de aici este una eminamente cosmpolită: greci, turci, armeni se întreiate în destinele lor, înainte ca naşterea teribilă a statelor- naţiune să taie brazde de sânge. Negustoria este inseparabilă de corupţia molcomă a bacşisului. Undeva, în pântece acestui univers cuminte şi pe jumătate naiv, se află fantoma lui Nastratin Hogea, retrezită de Ion Barbu. Adnana, fiinţa ce îl seduce pe vajnicul Anton Lupan, este fructul luxuriant ce se iveşte în această grădină a Orientului. Frumuseţea ei nu are nimic în comun cu cuminţenia unidimensională a muncitoarelor cooperatiste. Este una magică şi parfumată, aşa cum îşi imaginau europenii farmecul interzis şi ascuns al Orientului. Cruzimea din Orient a piraţilor este una de “Halima”. Corabia “Speranţa” navighează pe mările din care a pornit cândva şi Ulise, în peregrinările sale. Limba lui Tudoran- levantinul este mustoasă, vie, suculentă,cu aroma unui trecut pe care nici măcar democraţia populară nu îl poate face să fie uitat. Sudul trăieşte în această frescă: agonia Brăilei sau a Galaţiului, metamorfozate în cetăţi muncitoreşti, este răscumpărată prin reveriile lui Tudoran.

toate-panzele-sus-vol-iii
“Toate pânzele sus!” este romanul unui mit marin şi al unui mit atlantic. Efigia Patagoniei, care l-a fascinat şi pe nefericitul condottier Iuliu Popper, străluceşte în depărtare. Prietenia dintre Lupan şi prietenul său pierdut se căleşte în acest voiaj ce îi duce pe români la căpătul lumii. Vârtejuri, furtuni, încercări, vămile setei nu îi pot opri pe cei care au temeritatea unui echipaj vernian. Lupan este croit din aluatul călătorilor din “Călătorii Extraordinare”. Este un Dick Sand matur ce face pe cei din jurul său să redescopere curajul în clipele de cumpănă. Compasul său moral nu ezită, în nici un moment. Dar fermitatea sa etică nu este una butaforică, ca a atâtora dintre eroii sovietici. Lupan este din stirpea celor care merg până la capăt, spre a lumina şi conduce. Aventurile “ Speranţei “ sunt aventurile unor oameni ce se confruntă cu demonii lor. Oceanul este scena majestuoasă a acestor încercări pe care sunt chemaţi să le înfrunte. Din ocean se ivesc şi teribilii Kurt Schlimbach şi Martin Strickland. Exotici şi cruzi, ei aduc în romanul lui Tudoran respiraţia piraţilor din insula comorii, dar şi naturile infernale din ciclul vernian.

Aventura lui Tudoran este, în această Republică Populară, aventura care nu se poate încheia niciodată. Pentru generaţii de –a rândul, romanul lui Tudoran a însemnat acel catalog mirabil din care se hrăneşte imaginaţia în libertate. Dincolo de blocuri, dincolo de anii de ucenicie calpă ai pionierilor, se află această cărare ce duce nu spre castelul din romanul lui Alain- Fournier, ci spre întinsul oceanului. Geniul lui Tudoran se întâlneşte, în comunism, cu cel al lui Ionel Teodoreanu. Spre moşiile de altădată, încărcate de rod, sau spre Patagonia alcalufilor,iată drumurile care ni se înfăţişau, spre a lumina universul meschin al comunismului. Naşterea textului lui Tudoran ţine de un registru al miracolului. Într-o cultură literară dominată de imperativul pământului ferm, Tudoran a simţit pornirea mării. Ca şi “ Un port la Răsărit”, “ Toate pânzele sus!” este confesiunea acestui spirit sedus de jocul valurilor şi al depărtărilor. Hagealâcurile lui Tudoran respiră şi acum, neîmblânzite şi magice.” Speranţa” este în căutarea altor porturi.

2 Comentarii

  1. si mie mi-a placut si imi place in continuare toate panzele sus dar mai mult filmul oricum si cartea e deosebita cel putin ea nu contine obscenitati ca in film bineinteles minore nu majore in filme ca in ziua de astazi atunci nu prea aveai voie sa injuri sau sa vorbesti urat ca era sistemul care era oricum acest film e ceva nostalgic specific acelor vremuri cand se faceau filme romanesti de calitate dar era si industria filmului in floare avea actori si scenaristi de valoare toate filmele romanesti in special cele din anii 70 sunt frumoase cand era dezvoltata ramura asta a cinematografiei romanesti iar cele din anii 80 sau 90 si dupa aceea deja numai aveau aceeasi esenta ca anii 70 filmele romanesti isi cam pierdeau valoarea

  2. Cât mă bucur că Tudoran și romanul lui au găsit și în tine un admirator! Și că încerci, ca și mine, ca și Angelo Mitchievici, ca alții, să scoți această extraordinară poveste despre aventură, imaginație și libertate din umbra nemeritată a minoratului estetic! În Republica Populară, printre blocuri cenușii, printre muncitori și pionieri aplatizați de un regim acultural și anti-oniric, cum spui, echipajul goeletei ”Speranța” a deschis orizonturile și a zugrăvit umanitatea, în firescul ei.
    Romanul lui Radu Tudoran nu e un simplu roman de aventuri ”pentru copii și tineret”. Fără sofisticării narative facile, el încarnează epicul originar, care a fost, de când s-a născut, aventura însăși. Și cum altfel dacă nu cu un prieten dispărut, o corabie frumoasă, un tărâm de descoperit și câteva surprinzătoare peripeții în colțuri opuse ale lumii se poate prezenta o aventură adevărată, o poveste captivantă? Toate acestea se adaugă peste mica frescă a României levantine de la Dunăre și mare, în secolul XIX, imediat după Independența politică. Tudoran a reînviat-o cu talent, alături de un Panait Istrati, Jean Bart și Pavel Chihaia (la alte ”scări” istorice, desigur!).
    Filmul, ușor naiv, cu unele trucaje transparente (erau anii 1970, totuși, cu mijloacele lui reduse de turnare, în comparație cu cele de azi, într-o țară închisă și supusă tuturor cenzurilor posibile!), reușește să aducă atmosfera de libertate pe care o respiră romanul lui Tudoran. Și să nu aibă scăpări prea supărătoare în privința autenticității! Scenariul are foarte puține abateri de la carte în replici, decoruri și evenimente. Asta datorită unui regizor profesionist (Mircea Mureșan), unui co-scenarist loial sursei (Alexandru Struțeanu), unei distribuții de excepție (se cunoaște!) și – prea des trecut sub tăcere! – datorită contribuției ”științifice” a căpitanului de cursă lungă Marin Deboveanu (inclusiv în construcția goeletei de secol XIX, făcută special pentru film, absolut remarcabilă în genul și epoca ei, dar diferită de corabia imaginată de Radu Tudoran).
    Filmul și romanul aici în discuție au reprezentat o gură de aer într-o Românie irespirabilă! Nu trebuie uitat! Și mă bucur că nu ai făcut-o! (A câta oară?)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *