Epopeea ”rangerului singuratic”

Cow-boy-ul în alb, cu mască neagră, călare pe calul argintiu, care știe să mânuiască abil cele două Colturi de la centură și împarte cu ele dreptatea, de la nivelul personal la cel federal, e cel mai emblematic mit al old wild west-ului american. Variante ale ”rangerului singuratic” (traducerea obișnuită din industria de entertainment, la temă, e proastă:ranger” e polițist texan călare, înrolat voluntar în lupta cu nelegiuiții, a nu se confunda cu ”rider”, ”călăreț”, pur și simplu) au fost și alți pistolari ai vestului, Wyatt Earp, Buffalo Bill Cody sau Pat Garret, de exemplu, dar cow-boy-ul cu mască a devenit exponentul absolut al acestui tip de personaj, numai bun de exploatat în filme, cartoon-uri și benzi desenate de gen.

Povestea e relativ simplă: orfan crescut de indieni, frate de cruce cu Tonto, un tânăr comanș la fel de marginal în propriul trib precum albul în orășelul său de pionieri, John Reid n-a vrut să rămână un simplu ”ranger”, ca fratele său, Dan. A studiat dreptul și s-a întors în Texas, la frontiera cu Mexicul, să aducă și în aceste locuri labile moral fascinația legii pledate fără pistol. Voia să întemeieze o nouă eră, cu alte cuvinte, epoca modernă a dreptății respectate unanim, ca principiu, în ciuda faptului că, la frontieră, lucrurile de acest gen mai aveau de așteptat. Un justițiar ca John Reid avea nevoie, la celălalt pol, de o întruchipare a răului, pe măsură. E vorba de Butch Cavendish, fost ofițer sudist pentru care războiul civil nu se terminase, individ pe cât de inteligent și rafinat, pe atât de crud. În vederea extinderii propriei Americi clandestine, el corupe totul în jur: cumpără șerifi, ucide jurnaliști, răpește președinți, jefuiește trenuri și diligențe. Cavendish îi prinde într-o ambuscadă, în canion, pe John, Dan și ceilalți rangeri care-i căutau culcușul, și-i ucide împușcându-i, cu ajutorul unui trădător. Indianul Tonto vine la locul faptei, descoperă că John nu e mort de tot, îl vindecă de multiplele răni, îl învață să tragă cu pistolul și să-l călărească pe Silver, un superb armăsar alb, sălbatic. Cei doi pornesc o vendétta și, cu puțin ajutor din partea armatei americane (care intervine numai în final, când toate se aranjaseră deja), reușesc să-l prindă pe Cavendish și să-i distrugă imperiul.

Cinematografia hollywoodiană a folosit povestea mai întâi în 1952, printr-un western simpluț și comun, în realizare: The legend of the lone ranger, regizat și scenarizat de George W. Trendle, avându-i pe Clayton Moore și pe Jay Silverheels în rolurile principale. A urmat încă o variantă cu același titlu, la fel de convențională, în 1981, în regia lui William A. Fraker, cu un scenariu de Ivan Goff, Ben Roberts, Michael Kane și William Roberts. Pe ”rangerul singuratic” l-a jucat  Klinton Spilsbury, iar pe indian, Michael Horse. În sfârșit, în 2013, o nouă realizare asigură un remake proaspăt: The lone ranger (2013), în regia lui Gore Verbinski, cu un scenariu de Justin Haythe, Ted Elliot și Terry Rossio. Distribuția vorbește de la sine: Armie Hammer e ”lone ranger”, iar Johnny Deep e Tonto.

Dacă primele realizări cinema ale ”rangerului singuratic” nu ieșeau cu nimic din tiparul maniheist al westernului clasic (cu o poveste închegată, totuși), echipa de la Pirates of the Caribbean a încercat în 2013 o variantă în stilul francizei marine care le-a asigurat succesul: combinația de comedie, scene explozive și spectaculoase, fundal convingător, ceva inserții fantasy și acțiune în lanț. Numai că de data asta nu le-a reușit. Nu că westernul nu s-ar preta la așa ceva, dimpotrivă (a se revedea câteva din bătrânele pelicule ale lui Sergio Leone sau chiar Django-ul lui Tarantino), dar acum avem numai efecte speciale, fără așii din mâneca recentei serii de filme cu pirați: gaguri bune, story legat, rețea simbolică ofertantă, figuri simpatice și replici care să-ți smulgă râsete spontane. Și numai cu efecte speciale și cascadorii abracadabrante, cu risipă de costume și decoruri, un public cinefil nu poate fi impresionat, oricât de conștient ar fi de potențialul comercial al unei asemenea producții.

Mai întâi, inversarea caracterelor. John Reid vine în Texas cu trenul (nu cu diligența) și-l citește John Locke, într-un vagon în care presbiterienii cântă imnuri religioase. Întruchipare a progresului rațional, el e agentul schimbării, un intelectual stângaci, care vrea să câștige faimă ca avocat, dar nu știe să tragă cu pistolul și nimerește doar din greșeală. Contrariant, în altă parte aruncă viaducte în aer, se bate cu răufăcătorii, sare ager cu calul peste vagoane și-și încarcă în viteză Coltul cu glonț de argint. Tonto nu face altceva decât să-l transpună pe Jack Sparrow de pe puntea corabiei cu pirați în deșertul american al secolului XIX: e același personaj ușor nebun, cu gesturi stranii-ridicole, bântuit de viziuni cu strămoși, care emite sentențios tot felul de aforisme ”spirituale”, își hrănește fără sens corbul mort pe care-l poartă pe cap și e urmărit, de ”dincolo”, de un capricios și bufon cal alb. Cavendish e și el un tâlhar mizerabil, abia arestat și imediat evadat, hiperbolic canibal mâncător de organe ale victimelor împușcate și obsedat de a cumpăra cu argintul dintr-o mină montană toată America.

Apoi, replicile și situațiile în care evoluează personajele. Total neverosimile, ele sunt când supuse logicii aleatorii a comicului și parodiei, când intră subit în fundalul unei povești ”serioase” despre construcția celebrei căi ferate care să unească, de-a latul Statelor Unite, Atlanticul și Pacificul, sub protecția armatei și a contractelor cu indienii. Cele mai multe dintre scene sunt trase de păr, trenurile se încrucișează, se desprind, sar de pe linie, se prăbușesc, personajele se luptă, aleargă peste vagoane și sar dintr-un tren într-altul precum acrobații de circ, la trapez. Se trage cu pistoalele Colt și Smith&Wesson, cu mitraliera Gatling, cu pușca Sharp, decorurile explodează, protagoniștii zboară, apar afaceriști eleganți, nelegiuiți murdari, prostituate vopsite, muncitori chinezi și soldați în uniforme, mergem din deșert în oraș, din saloon în cortul căpeteniilor indiene, la munte și în mină, în fine, suntem duși în toate spațiile tipice unei Americi încă sălbatice. Dar farmecul acestei saga socio-geografice, sugerat de film, e dinamitat mereu de tonul parodic în care trebuie văzut și de oscilațiile inexplicabile ale credibilității narative.

Câteva dintre convențiile vechilor ecranizări ale poveștii sunt păstrate: prezența naratorului (îmbătrânit și expus în vitrină, avatarul muzeificat Tonto, cu veșnica cioară pe cap, își spune povestea unui puști îmbrăcat în cow-boy, la un bîlci, prin anii 1930), rătăcirea rangerilor prin canion, ambuscada lui Cavendish, renașterea miraculoasă a eroului, evoluția cuplului John Reid-Tonto sub auspiciile lui ”kemo sabe” (”prieten din întâmplare”, în original, tradus voit de scenariștii filmului exact invers, ”prieten din greșeală”), prezența calului alb (John poartă alb numai la pălărie, a cărei mărime e ironizată, la un moment dat), pasajele (rare, abia în final) din celebra simfonie a lui Gioachino Rossini, William Tell (legată deja, indisolubil, de coloana sonoră a filmelor anterioare).MV5BMTk1NzI0OTQ4NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjA3ODIyMQ@@._V1_SY317_CR7,0,214,317_

Nu văd, așadar, ce ar face din noul film al companiei Jerry Bruckheimer Films un blockbuster. Poate doar prestigiul de-acum plictisitor al reduntantului Johnny Deep (lamentabilă prestația lui Armie Hammer), nivelul cu adevărat înalt al cascadoriilor și succesul fulminant al Piraților din Caraibe. În rest, un western incoerent, forțat parodic, care demitizează neconvingător epopeea ”rangerului singuratic”. Distracție vizuală e din belșug, pe o panoplie imensă, dar cred că ”mask man” și calul său alb meritau mai mult.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *