Despre funcția socială a învierii mistice permanente

Învierea mistică permanentă [1] poate fi fenomenul care să susțină și o democrație funcțională în societățile cu persoane predominant ortodoxe  Rolul ei e mult mai important, dar are și acest potențial de ordonare socială:

  • nu este deturnabilă spre mentalități individualiste și colectiviste, e policentrică.
  • e complementară cu Învierea publică instituționalizată, atât duhovnicesc, cât și social-politic.
  • nu poate fi înlocuită prin sărbători seculare în societăți anti-religioase nici măcar la nivel de intenție politică.
  • e democratică ontologic, depinde de și susține libertatea persoanei, dar fără autonomism, procesul duhovnicesc depinzând de relația cu transcendentul și co-responsabilitatea cu semenii.
  • poate fi democratică și ca accesibilitate a metodei dacă rugăciunea nu e excesiv tehnicizată teologic academic și cine o practică izolat instituțional în afara societății lumești (ca și cum ar putea exista o societate nelumească în lume).
  • prin natura ei nu poate fi folosită pentru mândrire pesonală, putere fără servirea celorlalți, lenea de a fi activ civic îngropând talanții, alte patologii ale puterii și cetățeniei neresponsabile.
  • nu e ideologizabilă în sens propriu, ca discursc public, având un potențial nevizibil, dar real lumesc, în interiorul creației, de unificare prin experiere proprie și în rețele sociale mici spuprapuse, care susțin policentricitatea.
  • poate fi înțeleasă și conceptual fără să fie trăită, ceea ce permite tolerarea și comunicarea, dar efectul ei de unificare vine din trăire.
  • nu depinde de o elită socială sau duhovnicească fixată, rigidă, oricând se poate cădea sau urca la loc.

Pe baza acestor caracteristici ne putem aștepta la dinamici neliniare sociale pozitive dacă modelul difuzează, pentru că nu are nevoie ca fenomen de organizare și leadership top-down în afară de cel al lui Hristos (dovada istorică e că a existat ca fenomen și înainte de dezvoltarea instituțională a Bisericii), fără să însemne depărtare de organizarea instituțională eclesială în vigoare, cu tot cu instituțiile monahale, care are alt rol și cu care se conlucrează în economia mântuirii, nu în mod necesar și în cea a funcționării social-politice, unde poate funcționa mai degrabă relația de tip verificări și contraponderi prin efectele sociale.

Notă

[1] https://doxologia.ro/invierea-publica-lucreaza-impreuna-cu-invierea-mistica-permanenta , accesat la 6 mai 2024.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *