Bogdan Oprea, Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică Manual pentru toți utilizatorii de internet (1)

Oamenii au nevoie nu doar de informaţii, ci şi de semnificaţii (Coman, 2016, p. 295), iar jurnalismul, ca profesie, şi mass-media, ca sistem, le oferă informaţii selectate şi încărcate cu o anumită semnificaţie. De aceea, ştirile sunt căutate de public şi creditate cu mare încredere de acesta, o încredere construită în multe decenii în care jurnalismul a fost realizat respectând norme de producţie standardizate, rigori profesionale şi principii etice şi deontologice dintre cele mai înalte. În plus, procesul de producţie jurnalistică era astfel organizat încât fiecare flux de producţie avea mai mulţi „controlori de calitate”, aşa‑numiţii gatekeepers, cei care verificau fiecare ştire înainte de a fi publicată şi se asigurau că aceasta respectă normele de produc­ţie, rigorile profesionale şi principiile etice şi deontologice. Un conţinut care nu corespundea acestor cerinţe era refuzat spre publicare sau difuzare şi astfel nu devenea ştire şi nu ajungea la publicul consumator. Dar astăzi, când furnizor de conţinuturi, inclusiv jurnalistice, sub forma ştirilor, nu mai sunt exclusiv jurnaliştii, ci poate deveni orice simplu utilizator de RSO sau de platforme digitale, apare o problemă care perturbă întregul mediu informaţional: oricine poate publica informaţii adevărate sau false, împachetate sub forma unor ştiri, fără a respecta criteriile jurnalistice de identificare a evenimentelor, de selectare şi verificare a informaţiilor şi tehnicile de procesare a acestora. Totuşi, respec­tivele informaţii sunt încărcate de semnificaţii, pe care, aşa cum am văzut, publicul le caută şi de care acesta are nevoie pentru a înţelege realitatea din jur. Aceasta lasă loc, pe de o parte, publicării unor conţinuturi care cuprind infor­maţii false sau incomplete, lucru pe care autorul îl poate face involuntar, şi, pe de altă parte, publicării unor conţinuturi voit false, caz în care intenţia autorului este de a înşela.

Bogdan Oprea

Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică

Manual pentru toți utilizatorii de internet

Editura Polirom, Colecţia Collegium. Media

„Cartea este o sinteză a dezbaterilor pe tema dezinformării și manipulării, dublată de analize de caz și de o sumă de tehnici de identificare a fake news. Ea se impune prin efortul de a face ordine într-o junglă a textelor referitoare la fake news, la dezinformare și la formele de influențare a publicurilor (persuasiune, propagandă, manipulare etc.), scoțînd în evidență liniile de forță ale discuțiilor și controverselor. În plus, cartea prezintă mai multe modele de interpretare a fenomenelor din zona cercetată (modelul «Lund», modelul «Pennsylvania» etc.): analiza acestora este detaliată, cu accent pe aplicarea lor în cercetarea formelor diverse ale dezinformării. Studiile de caz dezvăluie complexitatea acestor fenomene și oferă baza pentru prezentarea unor strategii de «apărare» și a unor tehnici de «detectare», cu aplicație îndeosebi în social media.” (Mihai Coman)

„Manualul reprezintă efortul multor ani de documentare și studiu, deopotrivă din perspectivă academică și din perspectiva experienței mele de lucru în sfera comunicării publice la cel mai înalt nivel în administrația publică, atît în România, cît și în spațiul european. Documentarea a început oarecum în sens invers – a pornit dinspre cunoașterea empirică și a avansat spre cea științifică. Experiențele de practician al comunicării în administrația publică din ultimii zece ani m-au împins spre studiul acestui domeniu al dezinformării și influențării online cu care mă confruntam tot mai mult în activitatea de zi cu zi. Așa s-au născut interesul academic crescînd pentru înțelegerea fenomenului, un doctorat, primul curs din învățămîntul universitar românesc dedicat fake news și dezinformării online pe care l-am lansat și, odată cu lucrarea de față, primul manual din spațiul românesc care tratează îndeaproape acest fenomen.” (Bogdan Oprea)

Bogdan Oprea este specialist în comunicarea în administraţia publică şi a lucrat la nivel înalt atît în România (fiind, printre altele, purtător de cuvînt al preşedintelui României şi şef al Departamentului de Comunicare Publică al Administraţiei Prezidenţiale, purtător de cuvînt al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, purtător de cuvînt al Ministerului Sănătăţii), cît şi la nivelul Uniunii Europene (fiind, printre altele, consilier de rang înalt al UE pentru comunicare şi vizibilitate în cadrul Cancelariei de Stat a Guvernului Republicii Moldova). Din 2007 este cadru didactic la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării în cadrul Universităţii din Bucureşti şi a susţinut unul dintre primele doctorate în ştiinţele comunicării pe tema fake news şi dezinformării online, cu o cercetare asupra alegerilor prezidenţiale din România. A lansat şi predă primul curs din mediul universitar românesc dedicat combaterii fenomenului dezinformării, manipulării şi fake news online („Fake news şi dezinformare online: recunoaşte şi verifică”); predă şi alte cursuri şi seminare de jurnalism („Producţie de presă scrisă”, „Tehnici de redactare”, „Genurile presei scrise”, „Presă şi actualitate” etc.). Timp de 12 ani a profesat ca jurnalist şi a ocupat poziţii redacţionale, de la cele de redactor şi reporter pînă la cele de şef de departament şi redactor‑şef adjunct în mai multe organizaţii media româneşti (printre care Evenimentul zilei, Adevărul de seară, NewsIn, Prima TV). Totodată, a lansat şi condus editorial şi administrativ mai multe cotidiene de reţea şi reviste lunare de nişă. Este moderatorul podcast‑ului „Fake News Theory cu Bogdan Oprea”. În acelaşi timp, este implicat activ în mai multe proiecte de voluntariat în ţară, dar şi în misiuni umanitare internaţionale.

Un comentariu

  1. David Kimel says:

    Revista foarte interesant a. Sunt scriitor in Canada, autor a doua volume publicate in Editura Coresi si colaborator la revistele Observatorul si Candela de peste un deceniu. Doresc sa colaborez cu La Punkt cu unele scuttle povestiri, schite si nuvele. Va rog indicati-mi ce trebuie sa fac.
    David Kimel

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *