MUSICA PURITAS DOMINICA (flori, clopoței…)

Mozart pare să fi fost primul care a încercat să le astâmpere curiozitatea contemporanilor săi privind lumea orientală; în Răpirea din serai, muzica lui Amadeus, oricât de divină, nu poate realiza trecerea peste limita a două lumi, astfel încât  – arătam cu o ocazie trecută – răpirea nu e altceva decât întoarcerea (cu regrete totuși) la casa fiecăruia. Mai aproape în timp dar mai departe în spațiu, Léo Delibes, inspirat de o poveste din India colonială, compune Lakmé, accentul fiind pus discret și pe „binefacerile” colonizării, a întâlnirii între  două lumi complet diferite,  în asemenea măsură  încât până și  iubirea duce  la sinucidere în final, nicidecum la întâlnire. Ideea incompatibilității de acest fel trebuie să fi devenit obsesivă, dacă ne raportăm și la Puccini cu a sa Madama Butterfly. 

Din compoziția de succes a lui Delibes să ascultăm două arii cu totul deosebite prin sublimul lor nesugerând cu nimic tragismul finalului de poveste. Întâi Duetul florilor într-o interpretare cu adevărat …  florală: Anna Netrebko și Elina Garanca.  Apoi, cu Sabine Devieilhe, o revelație a scenei lirice franceze din ultimii ani, Aria clopoțeilor.  

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *