Sanda Golopenția – Marele Proiect (I)

De treizeci de ani, de  când  regimul comunist pur și dur a  căzut și cârma țării a  fost promt preluată de un „eșalon doi” mai tânăr, mai viguros și mai apt ca primul să perpetueze  statu quo-ul, introducând în el ingredientele unui simulacru de democrație, o întrebare se repetă insistent în rândurile acelora care au așteptat, au sperat, chiar au luptat pentru  cu totul altceva. Întrebarea sună mai mult sau mai puțin astfel : de ce copiii, supraviețuitori  prin minune,  ai victimelor  regimului comunist, ai „beneficiarilor” unor ani grei de închisoare politică, sau ai celor morți în temnițe,  nu intră în viața publică, universitară, politică, civică?  Ea se face ecoul unei alte întrebări subînțelese: de ce în locul cuvenit lor, sfințit de victimele acelei violente schimbări de regim, nu doar de cei uciși de el de-a lungul anilor, s-au instalat împânzind scena odraslele călăilor și ale complicilor lor la  nimicirea a tot ce a însemnat elită morală, politică, intelectuală, venită din interbelicul democratic?  Am mai amintit lucrurile acestea știute de toată lumea,  într-un articol recent publicat chiar aici, inspirat de recentul caz Rafila, tată și fiu. Pare clar că pe aceștia din urmă îi împinge instinctul, lecția temeinic însușită, că puterea e un bun pentru dobândirea și păstrarea căruia  trebuie să lupți cu ghearele și cu dinți. Dar și că-i împinge, mai ales, nevoia de a  dobândi în plus, în vremurile noi, de care tot ei se bucură,  respectabilitate și onorabilitate în fața urmașilor și a alegătorilor. Fiindcă, nu-i așa, vremurile s-au schimbat, sunt democratice, cu alegeri  libere.

De-a lungul anilor  ni s-a impuns însă un răspuns mai nuanțat, la așa-zisa reticență de a se macula prin politic a descendenților elitelor politice și culturale de altădată.  Fiindcă nimic nu e mai clar decât că fiica  lui Mircea Vulcănescu, a lui Nichita Dumitru, a Ecaterinei Bălăcioiu-Lovinescu,  a lui Petre Pandrea, a lui Dinu Pillat, a  lui Anton Golopenția, a lui Dinu Brătianu, a lui Nicolae Mărgineanu  etc., s-au ținut deoparte  de imunda și totuși inevitabila, necesara viață politică post-comunistă.  Ca o paranteză, nu cred că e întâmplător că am găsit să enumăr aici doar nume de femei, despre care am scris,  de asemenea, într-un  articol publicat în Contributors, acum vreo cinci ani, și intitulat franc și limpede „Aceste Antigone ale culturii române și părinții lor de patrie uciși”.

Răspunsul general și oarecum abstract este că toți părinții acestor femei, prin suferința, sau chiar prin moartea lor, le-au lăsat o „avere” și o lecție, diferite de cele legate de viața materială.  Cea care e știut că se chivernisește  prioritar, aici, cu ghearele și cu dinții. Părinții  lor le-au lăsat ca un legat testamentar un model de verticalitate,  de curaj, demnitate și onoare. Un set de valori de transmis prin memorie, constând în implicare discretă, tăcută, dar temeinică, în viața civică și culturală, cu un un obiectiv tenace  și pe termen mai lung : transmiterea și umperea golului lăsat de pârjolul de jumătate de secol, care a ars nu doar viețile părinților, ci și opera lor.  Că propria lor viață și conduită fusese o operă, acest lucru e incontestabil. Și la fel faptul că  acestea, viață și operă, trebuia scoase cu orice preț la lumină. De unde memoriile, conferințele, biografiile, alcătuite de  urmașe fidele, din fericire pentru istoria sumbră  și urât distorsionată a acelor ani. Dar  un răspuns mai particular este că părinții celor mai mulți dintre aceste „Antigone” au creat la propriu, o operă, iar opera aceasta, furată, distrusă, deformată,  răstălmăcită, trebuia restituită culturii române din care a fost smulsă cu troglodită inconștiență.

Nu vreau să minimalizez cu nimic efortul și devoțiunea celorlalte  fiice  știute, sau neștiute, ale atât de numeroșilor „părinți de patrie uciși”.

Dintre toate, însă, remarcabilă prin  cei treizeci de ani de efort și prin volumul, anvergura, importanța operei scoase la lumină, a celor doi părinți ei ai, Ștefania Cristescu și Anton Golopenția (mort în anchetă la securitate, la o vârstă când era în plină forță creatoare)  mi se pare Sanda Golopenția.

Opera părinților săi, cu care știința românească s-a îmbogățit azi, cu o întârziere de șaptezeci de ani, ocupă în  rafturile bibliotecii mai mult spațiu decât  propriile ei lucrări de savantă și profesoară de prestigiu într-o universitate americană de top. Iar această operă, a părinților, ea etnolog și monografist în  deja cunoscuta Școală Gusti, iar el,  sociologi, statistician, antropolog, politolog, eseist, prozator etc., a fost, aproape toată publicată. Iar asta printr-un efort de ani întregi în care, manuscrisele rătăcite prin beciuri de arhive, dosare mucegăite,  nedeschise vreodată de cineva,  ale  strălucitului ei părinte, au fost  găsite, reconstituite, transcrise, culese, corectate, adnotate, tipărite  și repuse astfel în circuitul științific.

Titlurile lucrărilor sunt ușor de găsit azi, pe pagina de Wikipedia a savantului Anton Golopenția (n.12 mai 1909 – 9 sept. 1951), devenit membru post-mortem al Academiei Române. Sunt volume masive, varind între 500 și  1000 de pagini, fiecare într-un singur volum sau mai multe. Ultima carte, intitulată de Sanda Golopenția Marele proiect,  rezumă, printr-un  sumar pe cât de simplu, pe atât de ingenios alcătuit, întreaga imensă operă a tatălui, reproducând prefețele, notele asupra ediției, postfețelor și adnotărilor la fiecare dintre aceste lucrări, semnate  toate de ea.

Îl voi rezuma, la rândul meu, în partea a doua a acestei  scurte semnalări.

 

P.S. În ultimii ani, editorul Sandei Golopenția a devenit doamna Lavinia Spandonide, directoarea editurii Spandugino. Domnia sa ar merita aici o adâncă plecăciune și un omagiu recunoscător pentru  generosul gest de transmitere a unui tezaur neștiut sau uitat. Grație  ei, cultura română, în partea ei firavă altfel,  a științelor  sociale, este azi cu mult mai bogată.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *