Un clișeu pios se pune în circulație pe rețele de socializare ori de câte ori matrapazlâcurile unui personaj public incită jurnaliștii sau pe oamenii obișnuiți să sape la rădăcina relelor năravuri ale aceluia.
De cele mai multe ori, ca un făcut, aproape sistematic, bieții oameni de rând ca noi descoperă acolo confirmarea unui și mai vechi clișeu, cel cu șoarecii mâncați de pisică din veac în veac.
Aș zice chiar că sistematic: dacă sapi, la propriu pământul pe care a bântuit molima drăcească a comunismului, riști să-l găsești împletit cu schelete. Iar dacă sapi în biografiile parlamentarilor, prefecților, avocaților, diplomaților, șefilor noștri de instituții importante, riști să găsești rețeaua celor care i-au „slujit” pe primii.
Clișeul de care vorbesc „X nu e vinovat de ce a fost și a făcut tatăl lui”, e lansat de regulă în apărarea împricinatului, de către un Y care, întocmai ca el, nu a rezistat, în vremurile noastre tulburi, imboldului de a sluji poporul pe cheltuiala clientului.
Acum se vorbește despre reprezentantul României la OMS, proaspătul/vechi pesedist Alexandru Rafila, care la ceas de răstriște nu și-a văzut de apostolica lui meserie de medic, ci s-a înfipt într-o slujbă de responsabilitate publică. Care nu este doar politică, ci și morală azi, când credibilitatea celor care ne conduc prin deșertul pandemiei ar trebui să fie maximă. Să ne amintim că până și Moise, cât a fost el de curat, a avut parte de cârteli.
Despre ce a făcut tatăl lui Alexandru Rafila, în deceniul cinci al secolului trecut, eu una ar fi trebuit să știu de mult, de când am scris rezumând la maximum, într-o carte initulată Lexiconul negru. Unelte ale represiunii comuniste, doar aceste trei rânduri:
„Rafila Matei, maior, șeful Securității din Arad, în 1948, când a avut loc confruntarea între partizanii din munții Zarandului și ai Codrului și trupele Securității. A ucis partizani, a schingiuit familii nevinovate să spună unde se ascund aceștia, a dat foc locurilor unde se adăposteau, arzându-i de vii.” ( loc. cit. p.241 -2001)
Tot atunci am consemnat și mărturia unuia dintre criminalii mărunți, unelte, aproape la propriu, ale regimului asasin, Franț Țandără, în cartea recent reeditată la Corint Drumul Damascului.
Acesta din urmă pare însă unic, și totuși, nu este chiar atât de unic : sub alte forme, imboldul acesta, al căinței, al spovedaniei, sau măcar al retragerii tăcute, i-a animat pe mulți fii și nepoți care aflând ce au făcut părinții sau bunicii sau unchii, au ales, unii să se călugărească (nu dau nume, alegerea lor tăcută obligă la tăcere), alții să se sinucidă, sau să se adâncească în depresii și oroare de sine (ca nepotul din Căința lui Abduladze), alții să scrie răscolitoare cărți, ca Péter Esterházy, când a descoperit, cu oroare, trecutul real al părintelui divinizat, sau ca Franț Țandără însuși, când și-a dat seama de prăpastia în care a căzut.
Ce îi deosebește pe descendenții aceștia de nepotul lui Nicolae Doicaru, de fiul lui Valter Roman, de ginerele lui Ion Dincă, etc.etc. etc. care au ales, pe urmele tatălui, să-și pună viața, liniștea și sufletul în slujba poporului pe banii clientului ? Ce miros infailibil l-a purtat prin hățișurile junglăi pe fiul lui Matei Rafila, până a ajuns sub pulpana ocrotitoare a etiopianului comunist, Tedros Adhanom Ghebreyesus, admirator al Chinei?
Desigur, cum se spune chiar în întrebare, la unii funcționează puternic instinctul prădător și la alții conștiința. Cum aceasta din urmă e reflexivă, tăcută, retrasă, s-a îndeplinit sub ochii noștri o sumbră previziune din anii 90, mai sumbră decât cea a lui Brucan : copiii stăpânilor noștri vor deveni stăpânii copiilor noștri.
Nu ne rămâne să sperăm decât că instinctul de apărare al copiilor noștri va fi mai puternic decât instinctul de acaparare al copiilor „lor”. Fiindcă de funcționat acesta din urmă va funcțiuna pâna la extincția finală.
Pentru cei care au citit cărțile Jelei Doina, este evidentă și în acest excelent articol vocația ei nedesmințită de a scoate la lumină nenumăratele crime ale comunismului. Am înțeles acest artcol ca un avertisment că nu trebuie, nu avem voie să uităm trecutul dacă vrem ca acele crime să nu repete, să nu aibă șanse să se repete.