Meditați cu noi (2)

Ce exerciții de meditație ne recomanzi pentru a gestiona emoțiile dificile?
De îndată ce simțiți un disconfort, ceva care vă contrariază sau vă supără, acordați-vă 20 de minute, întindeți-vă și dați-i emoției ocazia să exprime ce are de spus. Întindeți-vă confortabil și dirijați-vă atenția spre părțile corpului vostru pe care le simțiți mai bine: picioare, fese, spate, cap, apoi spre respirația de la nivelul abdomenului. Nu încercați să faceți emoția să dispară. Încercați să o domesticiți, să o îmblânziți ca pe un animal care v-ar sta pe piept sau pe burtă. Salutați-o, încercați să-i spuneți pe nume: „bună ziua tristețe, bună ziua frică, bună ziua dezgust, bună ziua disperare…”, și apoi încercați să găsiți în ce parte a corpului se manifestă această emoție. Nu încercați să rezolvați problema, să analizați cauza, căci, dacă o faceți, veți permite mentalului să se lanseze într-o poveste care se învârte în cerc și pe care o știți prea bine: povestea vieții voastre, a necazurilor, a ruminațiilor voastre, și veți ajunge într-un impas… Nu, de data asta, simțiți doar manifestările corporale ale acestei emoții și faceți-vă timp să le explorați, cu multă blândețe, acolo unde doare… Și acceptați ca, pe durata a 20 de minute, să nu faceți nimic altceva decât să simțiți: poate e un nod în gât, o tensiune în zona abdominală; sau poate simțiți căldură, ca un fel de arsură? Apoi, cereți-i senzației să vă transmită un mesaj. Ce nevoie exprimă această senzație, în acest moment? Ce vă spune? Nu încercați să rezolvați enigma prin intermediul rațiunii și al logicii; lăsați să vă reveleze mesajul ceva mai profund și mai intuitiv – lăsați-vă corpul să vă vorbească! Când vă e sete, e simplu; corpul ascultă, receptează uscăciunea din gură și vă spune: mi-e sete, aș vrea să beau puțină apă. Ei bine, încercați să aveți aceeași atitudine de explorare față de emoția în cauză.
Continuați să respirați și să vă explorați corpul, fără să căutați să înțelegeți intelectual ce se întâmplă și fără să lăsați emoția să plece. Dacă puteți prelungi perioada, e și mai bine. Personal, eu acord uneori 4 ore ca să receptez, să primesc o emoție dificilă. Puteți adapta această practică în modalități diferite: vă puteți imagina că vorbiți cu un animal, puteți, de asemenea, să întrebați această senzație când a apărut pentru prima dată în viața voastră… Mai puteți, după meditație, să desenați senzația, să reprezentați vizual suferințele, intensitatea lor.
Acest exercițiu are ca obiectiv să vă familiarizeze cu simțămintele dureroase pe care cei mai mulți oameni le evită. Și să vă ajute să aveți asupra vieții voastre o perspectivă mai largă decât cea pe care o aveți despre voi înșivă. E simplu, dar presupune să aveți răbdarea de a primi în corp ceva ce îi face rău, ceva ce doare. Căci o presiune la nivelul toracelui, un nod în gât, toate acestea dor… Deseori e greu să stai întins fără să faci nimic, când ești panicat sau disperat. Și totuși, emoțiile au propria lor viață și nu depind de vreo logică rațională; strategiile pe care le folosim pentru a le evita ne rup de noi înșine și, în mod paradoxal, de bucuria noastră de a trăi!

Fragment din Yasmine Liénard, ”Cu inima limpede și inima curată”, în Meditați cu noi. 21 de experți în meditație vă sfătuiesc și vă îndrumă, vol. col. coord. de Christophe André, trad. din fr. de Oltea-Mihaela Cătineanu, Editura Trei, București, 2019.

Un comentariu

  1. Frumos expus în articol modul de a-ți gestiona emoțiile, și merită pus în aplicare !

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *