MUSICA PURITAS DOMINICA (basul … )

care încheie ordinea alfabetică propusă și în celelalte tonalități, deci nicidecum valorică  de vreme ce marile valori nu se compară, este cel din opera rusă, Rusia deci. Subliniez că basul rus are ceva cu totul deosebit,  ce nu  se întâlnește la alții, sugerând parcă  profunzimea atemporalității, întinderea stepei  anistorice în ciuda subiectului istoricizat. Începem cu basul propriu-zis reprezentat strălucit în Evgheni Oneghin de prințul Gremin, profunzimea tonalității sugerând maturitatea unei iubiri dincolo de etate. Dar până la Ceaikovski, basul  ne încântă cu sobrietatea lui în Boris Godunov. Mussorgski redă perfect muzical grandoarea personajului dar și profunzimea lui în aria definitorie.  Și nu altfel… În fine, avem basul profund, la Glinka în  Ruslan și Ludmila, prin personajele Ruslan și Farlaf. Menționez totuși că în fapt, toți cei exemplificați azi, s-ar încadra în bas profund dacă îi relaționăm cu cei din săptămânile trecute.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *