MUSICA PURITAS DOMINICA (selectiv… )

după cum am purificat muzical și în duminica trecută, să vedem de data aceasta câteva dintre teatrele de operă „mici” ca volum, însă relevante pentru spațiul istoric-muzical. Teatrul de Stat Praga inaugurat în 1783 prezintă în 1787 premiera absolută a operei Don Giovanni. Cuiva de la Viena nu i-a plăcut Viva la liberta. Nu pot să nu amintesc în context mozartian că, după premiera vieneză cu Zauberflötte în 1791, capodopera a fost prezentată la Timișoara în 1796. Să ascultăm uverturile. Opera din Busetto trimite evident la Verdi; inaugurată în 1868  cu Rigoletto și  Un ballo in maschera din care ascultăm uvertura. Opera din Budapesta inaugurată în 1884 și proiectată de Miklós Ybl, nume cunoscut arhitecturii timișorene, este legată de Erkel Ferenc, creatorul operei naționale maghiare. Dincolo de inutile dubii, trebuie subliniat că Rákoczi March, poate cel mai cunoscut și impresionant fragment din La damnation de Faust i-a fost „sugerat” lui Berlioz de către compozitorul maghiar. Să-l ascultăm. Opera din București înființată după sisifice strădanii în 1921, debuta cu Lohengrin sub bagheta lui George Enescu. Nu putem spune că era inaugurată căci grijile guvernelor democratice interbelice nu aveau nimic cu muzica clasică, deci sediul era inexistent. În 1954 e inaugurat în fine sediul cu Dama de pică a lui Ceaikovski, ridicat și cu aportul ocupanților sovietici. Să audiem uvertura wagneriană. Din respect pentru ceea ce a fost odinioară Elada, să amintim și Opera din Atena, înființată în 1939 și inaugurată în 1940 cu Fledermaus. Ascultăm uvertura sub bagheta dinamică a lui Zubin Mehta.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *