MUSICA PURITAS DOMINICA (inaugurările…)

marilor teatre de operă au stat de regulă sub semnul capodoperelor cerute de sponsori generoși, adeverindu-se indubitabil că marea valoare e și consecința comenzii sociale nu doar a talentului. Firesc, căci inaugurare, desigur din latină, înseamnă a sfinți un loc, a-l pune sub puterea sacrului. Cum altfel să fie templul muzicii? Fiind vorba de inaugurări, insistăm pe… uverturi. În 1778 se inaugura Teatro alla Scala cu LʹEuropa Riconosciuta  a lui Salieri. Reinaugurarea după renovări, în  2004 s-a făcut cu aceeași Europa din care ascultăm uvertura și vizionăm baletul. În 1669 lua naștere  Opéra de Paris sub patronajul Regelui Soare, avându-l ca „manager” pe Jean Baptiste Lully care, firesc,  domină instituția. Ascultăm deci inauguralul Lully cu uvertura din Armide. În 1792 e inaugurat Teatro La Fenice; comanda e executată de Giovanni Paisiello cu La Serva Padrona din care audiem Sinfonia. Metropolian Opera se inaugurează în forma actuală (1966) cu compoziția lui Samuel Barbers Anthony and Cleopatra, în colaborare cu Zeffirelli. Ascultăm actul întâi. Covent Garden  e inaugurată în 1735 sub semnul inconfundabil al lui Händel; ascultăm uvertura la Ariodante. Unii consideră însă că inaugurarea s-ar fi făcut anterior cu Il pastor fido. Opera din Cairo, Khedivial Opera,  inaugurată în 1869 cu Rigoletto a găzduit și premiera mondială cu Aida dar nu pentru inaugurarea canalului de Suez. Verdi a fost stipendiat la valoarea lui. În 2013, în prezența lui Placido Domingo, era inaugurată Astana Opera din Nur-Sultan, capitala Kazahstanului, cu Bârzhan – Sara, operă cu specific național urmată de Traviata și Tosca. Acustica sălii e considerată una din cele mai bune din lume.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *