MUSICA PURITAS DOMINICA (Leopold Mozart… )

nu trebuie văzut doar ca genitor al genialului  Amadeus, iar asta pentru că el, tatăl,  s-a dedicat conștient dezvoltării fiului, preferând oarecum să fie în planul secund. Altminteri a fost un compozitor fecund nu doar cantitativ ci și stilistic în sfera barocului. Ne vom opri la una din cele mai bizare compoziții ale lui Leopold, deja prin titlu: Der Mensch, ein Gottesmörder, Omul, un ucigaș de Dumnezeu. Compoziție liturgică catolică desigur, însă în germană, cu sonorități stranii. Textul i-a fost oferit de Ignaz Anton Weiser, un comerciant din Augsburg stabilit la Salzburg și care avea, cum se zicea atunci, un discret talent literar poetic. Lucrarea a fost redescoperită în 1956 în arhiva franciscanilor din Bolzano. Ce e cu totul surprinzător? Viziunea celor doi, poetul și compozitorul: Iisus, Domnul nu e neapărat victima sacerdoților iudei și a lui Pilatus ci a păcatelor, a ticăloșiei generale a oamenilor; condamnarea Fiului e consecința păcatelor incomensurabile ale tuturor muritorilor, pe care El le ia asupra Sa. Să audiem câteva fragmente începând cu Symphonia și încheind cu întrebarea deloc întâmplătoare Was ist der Mensch?, Ce este omul? Dar,  ca să nu rămânem marcați de cele de mai sus, să-l ascultăm tot pe Leopold Mozart cu admirabila Simfonie a jucăriilor. 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *