MUSICA PURITAS DOMINICA (Haydn, Simfonia 88 (4), Harmoniemesse)

Despre Joseph Haydn s-a scris și se va mai scrie ca despre una dintre  cele mai strălucite personalități ale muzicii europene din totdeauna. Trinitatea Haydn – Mozart – Beethoven pentru secolul XVIII,  generează în continuare sacrul creației muzicale pentru toate timpurile. Ceea ce surprinde în permanență la Haydn este generozitatea și starea de bine pe care o transmite prin muzică, în forme inteligibile  oricărui individ sensibil la frumos. Ascultându-l pe Haydn ai senzația unei înălțări cu totul speciale. Compozitorul a fost mereu conștient de ubicuitatea aproape divină a muzicii sale. După prima sa vizită în Anglia, i-a scris lui Mozart următorul text: „ Limbajul meu e înțeles în întreaga lume”. Și nu a exagerat. Iată de ce vă propun să audiem întâi partea a patra din simfonia 88, un inconfundabil Allegro con spirito în care dialogul instrumentelor de suflat mai cu seamă nu te poate lăsa indiferent, dând acea stare de entuziasm înălțător; Wiener Philharmoniker e condusă de Leonard Bernstein;  aici putem vorbi atât de dirijatul din priviri (desigur după lungi repetiții!), fără baghetă, dar și de faptul că există orchestre de elită mondială care „merg” de la un moment dat și fără bagheta dirijorală.  Apoi să ascultăm Harmoniemesse (deja titlul e mirific) cu atenție sporită la partea a doua, Gloria, cu o vivacitate amintind de cea a lui Vivaldi, dar sporită, în interpretarea Orchestrei Radio a Bavariei dirijată de regretatul Mariss Jansons; și ca să vedem încă o dată că Haydn nu exagera în privința receptivității pe care o  genera și continuă să o facă muzica sa, aceeași messă închinată armoniei divin universale în limbaj uman, (cu atenție iarăși la aceeași Gloria), în interpretarea corului Celebration Chorus din… Singapore împreună cu orchestra școlii  muzicale anglo – chineze.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *