The Go-Between, film regizat de Pete Travis, BBC, 2015
Lectura unui roman se petrece în intimitate. Oricâte detalii privind decorul acțiunii și fizionomia personajelor ar oferi autorul, cititorul rămâne cu o mare libertate în a-și închipui jocul efectiv al caracterelor. Această libertate variază în funcție de cultura, experiența și capacitatea sa empatică de a se proiecta interior în toate echivocurile, toate întorsăturile de frază și toate virgulele textului. În schimb, în cazul ecranizării unui roman, cititorul-spectator nu mai are aceeași libertate în a-și închipui jocul caracterelor. Chiar dacă filmul lasă loc și actului interpretativ, acesta nu mai reprezintă o proiecție interioară a facultăților sensibile ale cititorului, ci o proiecție exterioară, un șir de imagini în mișcare, puse în mișcare de actori, organizate de scenografi și dirijate de un regizor – cel care își impune într-un fel proiecția sa interioară a lecturii asupra spectatorilor.
Din acest motiv, o ecranizare a unui roman clasic – chiar dacă relativ recent – al literaturii engleze, este o reușită sau un eșec în funcție de recuzita și jocul actorilor, adică în funcție de capacitatea regizoral-actorială de a oferi în mod concret și palpabil o imagine cât mai fidelă proiecțiilor disparate pe care și le-au făcut cititorii cărții. În noua ecranizare a romanului lui J.P. Hartley din 1953, The Go-Between (tradus în limba romană în mai multe ediții de dinainte și de după 1989 sub titlul Mesagerul), care a fost produsă cu toată meticulozitatea istorico-educațională a British Broadcasting Company, arcul de boltă în ce privește această capacitate regizoral-actorială de a concretiza vizual un numitor comun pentru senzațiile cerebrale ale cititorilor – după care trebuie judecată o bună ecranizare – rezidă în jocul actoricesc al Joannei Vanderham, cea care interpretează rolul lui Marian Maudsley : tânăra rebelă din înalta societate britanică a epocii edwardiene.
Joanna Vanderham, scoțiană cu ascendență olandeză educată la Cardiff în Țara Galilor, joacă pentru prima dată un rol principal într-un lungmetraj de epocă produs de BBC. Dar, îmbrăcată într-o rochie albă, cu părul blond voluminos răsucit în bucle lăsat pe spate, ea reușește să comunice spectatorului toată forța vitală irepresibilă a personajului feminin răsfățat și idealist, manipulator și în același timp fermecător, egoist și totodată dezinteresat, în sfârșit tragic și triumfător care este Marian Maudsley. Într-un trecut străin ca o țară străină, pe care adolescentul Leo îl revizitează nevindecat la maturitate, Marian Maudsley (interpretată la bătrânețe de Vanessa Redgrave) este singura protagonistă dintr-o lume de bărbați cicatrizați – fie în războaie efective, ca resemnatul viconte Hugh Trimingham, fie în războaie morale, ca iubitul ei fermier și tată biologic al unicului ei fiu Ted Burgess – asupra căreia timpul nu a reușit să își impună cicatricile sale…