MUSICA PURITAS DOMINICA (variantele capodoperelor…)

pot fi rezultatul unor comenzi ferme dar și reluări reparatorii. Gluck compune Orfeo ed Euridice pentru opera din Viena. Doi ani mai târziu reia cu unele modificări minime însă, aceeași compoziție la comanda operei  din Paris. Prima fiind în italiană, iar următoarea în franceză, aria sublimă Che faro senza Euridice devine J ʹai perdu mon Eurydice. Verdi compune Don Carlo pentru opera din Paris, pe text italian. După 17 ani reia compoziția pentru opera din Milano, cu text francez, Don Carlos, evident tot pe baza scrierii lui Schiller. Prima variantă e în cinci acte, pentru ca a doua să aibă patru dar cărora li se mai adaugă din prima ajungând tot la cinci. Regele e la fel de îndurerat și în italiană și în franceză căci Ella giammai m ʹamo echivalează cu Elle ne mʹ aime pas. Tot la Verdi avem cazul La Traviata: spectacolul premieră din 1853 la Teatro  La Fenice a fost un eșec total oricât de greu ne vine să credem. Se zice, printre altele, că interpreta rolului titular era cam obeză, deloc ofticoasă,  provocând râsetele publicului. Cauza nu era totuși muzicală. Ca atare versiunea  a fost reluată în 2004 la reinaugurarea teatrului venețian. La un an după eșec, cu unele modificări, opera intră în rândul capodoperelor verdiene.

https://www.youtube.com/watch?v=MfAS5jOi-nM

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *