Porcul românesc

a devenit o reală bucurie și împlinire mai ales  în ultimul timp de când suntem asigurați că e „născut și crescut în România”. O scurtă cercetare etimologic – zootehnic – sentimentală, de suflet deci, ne va proba adânca legătură cu amabilul grohăitor. Pentru aceasta vom porni de la câteva  aberații foarte recente puse la dispoziție – nici nu se putea altfel – de media vizuală. Dar întâi să știm despre cine vorbim, cine e patrupedul suin. Nu doar cuvântul e de la romani, după cum vom observa: porcus înseamnă porc, după cum scrofa e scroafă. Apropierea omului de porc trece de consumul de proteină, astfel încât apelativele porcule! , scroafo! ne indică pătrunderea râmătorului în sfera moralității (șubrede evident); am preluat, noi românii, aceste porniri sincere tot de la străbuni căci acela care se dovedea tăvălit prin mocirlă, cu râtul murdar sau guițător, lacom la vălăul comun,  aparținător deci vreunei clici sau găști imunde, era porcus ex grege cuiusquam , mai direct porcul din turma cuiva. Nu putem afirma că realitatea ne arată altceva în lumea bipezilor. Mai avem un sinonim perfect, de unde zootehnicul suine în română, sus, genitivul suis, de amintit și pentru că de asemenea e asimilat stupizeniei  umane atotștiutoare, prin formula sus docet Minervam, adică porcul (scroafa) îi dă lecții Minervei; ușor de priceput. 

De reținut două exemple din multele recente, așa cum avertizam; finalul anului a adus firesc sacrificarea, mai prin asomare, mai prin cuțit , mai la negru, a porcilor, nu din turma cuiva ci a celor din curte. Un reportaj dintr-un ținut mitic, chiar mirific  al Țării ne redă discursul unui localnic de vază care ne asigură că „noi tăiem și preparăm porcul ca și dacii care au viețuit aici în timpurile de demult…”. Nu numai că nu ni s-a păstrat nici un manual culinar dacic fiind greu de spus în ce limbă să fi fost scris, dar toate cuvintele din discursul amintit sunt latinești la origine. Asta nu ar fi o problemă dar părțile cele mai plăcute precum cârnat,  pulpă, mușchiuleț sunt tot latinești la origine; la preparare avem totuși o problemă mai nou cu deliciosul mușchi (mușchiuleț, dacă vrem) țigănesc. Ca un omagiu gratuit să-i spunem mușchiuleț dacic (musculus Dacicus, deși unii ar putea crede că e șoricelul dacic căci și așa se poate traduce). 

Dar, cum pendularea între nostalgia traco- geto –scito -dacă și creștinismul căruia îi aparținem de peste două mii de ani, adică înainte de a exista învățătura Mântuitorului, e una din obsesiile românești protoistorice, maladivă ca toate obsesiile, aflăm de la  un microfonist că „tăierea porcului este un obicei creștin ortodox” care, desigur nu poate fi interzis. Evident nu poți să-i ceri prostului să fie informat, pentru că ar intra în altă categorie. Cei mai reputați folcloriști români, ocupându-se de sacrificarea porcului,  ca ritual bineînțeles, cu argumentele de rigoare au ajuns la concluzia că ni se trage de la romani, de unde și terminologia de care am amintit. Și e firesc să fie așa: Alba Longa, așezarea care va genera întemeierea Romei, este Scroafa Albă și Lungă, cea cu treizeci de purcei, conform  legendei; așezarea a fost întemeiată pe locul unde a fost găsită scroafa, lângă trunchiul unui stejar, arborele lui Iuppiter; animalul însemna viitoare prosperitate, iar arborele putere. Deloc întâmplător reputatul folclorist G. Dem. Teodorescu  atrage atenția asupra unei variante a Meșterului Manole, căutător a unui loc de întemeiere, considerând-o cea mai autentică și în care diriguitorul este „Noiaș/ Purcăraș/ Porcii tot păzind”. Avem și aici însă o problemă: șeful căutătorilor este Negru  Vodă pe care îl vom redenumi Incolor Vodă (sau Noncolor, e mai pregnant). Ca bun român, conducător chiar, Vodă se angajează să cumpere animalul întemeierii: „Scroafa cu purcei/ O sută cinci lei” (uluitoare puterea leului românesc în fața porcului). Dar, oribila discriminare de care suntem acuzați nu întotdeauna pe nedrept, s-a manifestat și atunci, Incolor Vodă plusând pentru vier: „De tot mascurul/ Ți-oi da galbenul”. 

În concluzie, cine știe… poate că sacrificând cât mai mulți porci românești, patrupezi, vom avea din nou puterea întemeierii finalizate; dacă nu-i vom lăsa pe cei bipezi să dea lecții în continuare Minervei, după cum spuneau străbunii.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *