Interesant. Cum este prezentata replica Statuii Libertatii de la Musée d’Orsay in Paris:
“Cadou al celei de-A Treia Republici Franceze, facut cu ocazia centenarului independentei SUA in 1876, Statuia Libertatii de F.A. Bartholdi a devenit o figura iconica a sculpturii franceze. Aceasta sculptura este un manifest republican care celebreaza prietenia franco-americana… Bartholdi propune o imagine puternica si serena a valorilor comune celor doua republici intr-o lume occidentala care era la vremea aceea dominata covarsitor de monarhii…”
Interesant. Deci se pare ca statuia este cumva despre idealul republican. Asa cred francezii care ar trebui sa stie cel mai bine: curatorii de la Musée d’Orsay. Deci francezii si americanii de secol XIX legau problema Libertatii – atingerea formei supreme de libertate politica – de ideea republicana.
Ne-am obisnuit atat de mult cu ideea republicana, incat o luam de buna. Uitam ca materializarea ei in sistemele de guvernare moderne este rezultatul unui efort secular al unei minoritati intelectuale si politice care a schimbat mersul istoriei.
Uitam ca SUA a pornit ca un experiment republican unic in istorie, caruia putini ii dadeau vreo sansa (Washington a refuzat oferta de a transforma scaunul de presedinte in tron regal) si ca Franta a tinut vie si a vizat tenace timp de un secol ideea republicana de la Revolutie pana la inflorirea din primele decenii in a Treia Republica. Ca ambele state au fost privite cu retinere si neincredere de puterile vremii.
Uitam cat de fragila si pretioasa este aceasta forma de guvernare ce transforma individul din „supus” in „cetatean”.
Uitam ca republicanismul democratic este forma suprema de manifestare politica a fiintei umane: autoguvernarea. Fiecare cetatean liber sa se autoguverneze, liber sa creeze ordinea libertatii impreuna cu ceilalti semeni liberi si egali in fata legii, liber sa aleaga si sa fie ales – inclusiv in functia suprema -, indiferent de familie, clasa sociala, religie si etnie.
Cetatean. Un cuvant demonetizat azi. Dar cat de mult insemna el pentru generatiile de republicani pentru care timp de secole ordinea sociala bazata pe Republicanism, Democratie si Capitalism parea un vis, o utopie. O nebunie politica periculoasa intr-un univers social dominat de monarhi, aristrocrati si familiile lor.