Necesar și sanitar gestul de a scoate o nouă carte despre Lenin, cu atât mai mult cu cât el vine de la unul dintre cei mai avizați istorici ai comunismului din această lume – și anume, Stéphane Courtois. ”Lenin, inventatorul totalitarismului” este titlul volumului apărut, în Franța în premieră desigur, în 2017 (adică la împlinirea a exact un secol de la Revoluția Rusă) și la noi, foarte recent, la editura Polirom în aceeași (redutabilă, exemplară – nu mă pot opri să o spun) colecție ”Historia”, aflată sub coordonarea lui Mihai-Răzvan Ungureanu. E o carte, menționează în cuvântul său de deschidere autorul ei, despre un ”om care, la o sută de ani după lovitura de teatru mondială din 7 noiembrie 1917, a lăsat urme adânci în istoria secolului XX… şi chiar şi în aceea a secolului XXI, după cum o demonstrează lupta în jurul memoriei lui şi reînvierea repetată a mitului său în Rusia şi în alte locuri.” În acest sens – care privește bătălia pentru memorie, niciodată terminată – spuneam, la început, că este necesar și sanitar gestul dlui Courtois: este vital ca despre marii monștrii ai istoriei să vorbească, des, cât mai des, cei care știu cine au fost aceștia cu adevărat. Iar despre liderii Revoluției Ruse sunt puțini istoricii care să știe la fel de bine cine au fost ei cum știe Stéphane Courtois.
Există mai multe rațiuni – unele dintre ele chiar de ordin personal – care l-au determinat pe un istoric de talia lui S. Courtois să revină la o tematică (aparent, dar numai aparent) atât de bătătorită – așa cum e cazul cu ideea leninistă și cu cel care, în fond, a dat numele, prin vorbe și fapte, acestei idei. Una dintre ”ancorele” cele mai adânc personal ține chiar de o anume rătărice – de tinerețe – a marelui istoric francez, în direcția unei relații cumva afective, în mod clar apreciative, vis-a-vis de funestul prim-simbol al Revoluției Ruse: ” Fost militant stângist din 1968 până în 1972, „revoluţionar de profesie”, deşi foarte incompetent în toate domeniile exceptându‑l pe acela al agitaţiei şi propagandei, eram în mod firesc purtător al mitului „marelui Lenin”, acest uriaş al istoriei, acest geniu al revoluţiei glorificat de jurnalistul comunist american John Reed în volumul lui Zece zile care au zguduit lumea, apărut încă din 1919 şi devenit cartea de căpătâi a tuturor revoluţionarilor, din anii 1920 până azi, trecând prin mai ’68”.
Un alt motiv care subîntinde necesitatea unui asemenea demers ține – în cuvintele lui Courtois – de faptul că, la fel ” ca de atâtea ori – zgomotul şi furia istoriei constrângeau istoricul contemporaneităţii să iasă din biblioteci, din arhive şi din cabinetul lui de lucru pentru a se implica în dezbaterea publică şi a încerca să aducă lămuriri, în măsura modestelor sale mijloace”. Stéphane Courtois scrie în acest sens ca linie de concluzie la ceva ce a trăit el însuși în 2004: ” Turna cu găleata în ziua aceea şi toţi se întristau, văzând în acest semn al cerului reaua prevestire care avea să împiedice orice manifestare de protest. În drum spre aeroport, cu acelaşi prieten ucrainean, am trecut prin faţa faimoasei statui a lui Lenin care trona în centrul oraşului, un uriaş bust monobloc din granit roz. Dezamăgit, l‑am întrebat, puţin răutăcios, dacă acea statuie va dispărea cândva din peisaj. Nu mi‑a răspuns. Eram amândoi, atunci, foarte departe de‑a ne imagina incredibila înlănţuire a evenimentelor care, în câteva zile, avea să ducă la marea revoltă din Piaţa Maidan şi, din 8 decembrie, la căderea şi distrugerea statuii omului care a fost inventatorul şi iniţiatorul primului regim totalitar şi printre ale cărui prime acte s‑a numărat declararea războiului împotriva Ucrainei independente.
Şi în curând, în timp ce Vladimir Putin organiza ocuparea Crimeii şi rebeliunea din Donbas, peste 1.200 de statui ale „marelui Lenin” din cele 5.500 care marcau cu amprenta lor sovietică solul ucrainean – cea mai înaltă avea 20 de metri, opt etaje! – au fost culcate la pământ, învinse. Ultima, aproape cinci tone de fierărie, a căzut pe 24 octombrie 2016, la Novgorod‑Severski. Deleninizarea era, în sfârşit, în desfăşurare”. Prin urmare, reformulând, putem lua această monografie recentissimă dedicată lui V.I. Lenin ca piesă – solidă – care merge în direcția (mereu) necesarei deleninizări.
Un alt treilea motiv solid pentru care există volumul de față este pentru a taxa – și, în fond, pentru a denunța și pentru a respinge – o paralelă inegală care (și în Rusia, dar și în Occident – mai ales în multe dintre zonele academice din Occident) se face între Lenin și Stalin. În vreme ce Stalin a fost și este în ultimele decenii taxat drept unul dintre liderii extrem de cruzi din întreaga istorie a omenirii (cu unele mici rețineri în ultimii ani ai domniei prezidențiale a lui Putin – când, fără a se nega crimele staliniste, acestea sunt privite cu oarecare înțelegere, în sensul în care, așa cum însuși Stalin a spus-o într-o formulare pe cât de imbecilă, pe atât de cinică: ”pentru a face omletă, trebuie să spargi ouăle”), Lenin are parte (nemeritat – și toată cartea aceasta a lui Stéphane Courtois argumentează, abundent, de ce e într-adevăr ”nemeritat”) de o imagine încă foarte bună. Este, spune sau sugerează Stéphane Courtois, o vastă operațiune (a durat decenii și încă e departe de a-și fi consumat resursele) de inocentare a celui care, în fond, este marele inventator al totalitarismului. În Est mai accentuat – în țările care au aparținut de fosta Uniune Sovietică încă sunt în picioare mii de statui cu Lenin, spre pildă -, dar și în Vest (cu o consecvență demnă de multe alte cauze mai bune) ”„marele Lenin” a fost împodobit cu toate virtuţile: un om dezinteresat, care trăia cu o modestie aproape ascetică, plin de abnegaţie, în stare să‑şi compromită sănătatea pentru a sluji revoluţia, plin de curaj fizic, stăpân totdeauna pe sine în cele mai periculoase momente; dar şi un conducător uman, generos, accesibil tuturor, un mare democrat, sever, dar drept; un strateg genial dublat de un savant atât în economie, cât şi în filosofie şi, în plus, un muncitor extraordinar, cu o voinţă de fier şi practicând o disciplină „bolşevică”; last but not least, un om sensibil la muzică şi la farmecul naturii, care adora să fredoneze cântecele de luptă ruseşti sau franceze şi forma cu Nadejda Krupskaia cuplul revoluţionar model”. Trecerea aceasta de la ”marele Lenin” la ”bunul Lenin” – în opoziție cu ”răul Stalin” – are o istorie în spate și, spune S. Courtois, este susținută de imense jocuri de propagandă; prin urmare, ea este numai bună pentru a fi combătută.
Demonstrația făcută de Stéphane Courtois că V.I.Lenin este diabolicul arhitect al totalitarismului are nevoie pentru a fi făcută, e intuitiv, de mai mulți pași – istoricul francez trebuie să coboare (și o face cu o finețe de cunoscător ieșită din comun) în contextul dincare vine Lenin, în secolul al 19-lea al Imperiului Rus, în copilăria celui care va deveni ”Marele Lenin”, trebuie să sondeze din mai multe unghiu momentul de cotitură care este 1917; trebuie, de asemenea, să investigheze cum vin la puterii comuniștii – în răspăr cu idealurile ”mărețe” care existau în textele ”revoluționarilor” și în cea mai exact adecvare, literală practic, în raport cu considerațiile de ordin de tehnic cu privire la detaliile realiste după care se face, se conduce și se impune o revoluție (nu e deloc întâmplător că motto-ul cărții ste formula teribilă a unuia dintre cei mai orbi și fanatizați intelectuali din Vest, filosovietic, Louis Aragon; formulă, nerușinată, este următoarea: ”ochii albaștri ai Revoluției strălucesc de o cruzime necesară”). Nu în ultimul, pentru a demonstra ce înseamnă teribila, criminala (în cel mai direct sens) operă de întemeitor pe care a făcut-o Lenin, Stéphane Courtois trebuie să listeze, în detaliu, faptele și datele (care dau, în sumă, unul dintre cele mai mari masacre din istoria umanității) a ceea ce a însemnat ”dictatura proletariatului”; în oglindă, istoricul francez este obligat să vorbească, din nou – pentru a-și întări argumentul – despre asasinarea premeditată a democrației ruse, despre război civil, teroare și comunism.
Cu mai bine de două decenii în urmă, Stéphane Courtois a publicat ”Cartea neagră a comunismului”, una dintre cele mai necruțătoare analize a ceea ce, în adevăr, a fost comunismul. Cartea aceasta (tradusă și în românește, dar, din păcate, nereeditată până acum) stă, între altele, pe o documentare de arhive – multe deschise chiar în anii precedenți, mă refer la arhivele din țările comuniste; între timp, cel puțin pentru cazul URSS/Rusiei, închise sau bine blindate! – excepțională. În chestiunea Lenin există în ea multe pagini care au pus, la acel moment, în criză mitul ”bunului Lenin”. S. Courtois: ” Totuşi, arhivele arătau că Stalin nu fusese altceva decât un bun elev al profesorului său. Represiune, teroare utilizată ca mijloc de guvernare, procese trucate, exterminarea în masă a opozanţilor după criterii de clasă, suprimarea proprietăţii private, distrugerea ţărănimii şi a clasei muncitoare recalcitrante, instalarea unui sistem concentraţionar, expulzarea cetăţenilor indezirabili, cenzură generalizată, exportarea revoluţiei în străinătate, agresiuni militare împotriva unor ţări independente, tot atâtea caracteristici ale puterii staliniste din anii 1920‑1953 care fuseseră inaugurate sub Lenin şi de către Lenin. Cel care fusese până atunci, „de la Atlantic la Ural”, gloriosul simbol memorial al comuniştilor se transforma brusc într‑un simbol invers, al opresiunii, crimelor şi tragediilor. Drept urmare, se punea o delicată problemă istorică. Dacă de la scrierile lui George Orwell, Hannah Arendt, Raymond Aron şi ale multor alţi autori nimeni – cu excepţia câtorva dinozauri comunişti – nu contesta natura totalitară a regimului stalinist, revoluţia documentară provocată de deschiderea arhivelor nu îndemna oare să se considere că Lenin era adevăratul inventator al sistemului politic inedit care se dezvoltase în URSS, chiar dacă se putea crede că Stalin îl aplicase cu un spirit sistemic şi la o scară remarcabilă?”
Normal, logic ar fi fost ca ”revoluția documentară” să ducă la ceea ce sugerează Courtois că se cădea să ducă. La două decenii de la acel moment, lucrurile sunt însă departe de cursul lor firesc (și) în această privință….